"Mobistar goedkoopst voor wie gsm weinig gebruikt"

Nu alle grote telecomoperatoren recent hun mobiele tarieven hebben gewijzigd, heeft Test-Aankoop opnieuw uitgerekend wie de goedkoopste is. In een persbericht zegt de consumentenorganisatie dat Mobistar het goedkoopst is voor de kleine en middelgrote verbruiker. Base heeft dan weer het beste aanbod heeft voor wie de gsm veel gebruikt.

Vandaag heeft Base nieuwe tariefplannen voorgesteld. Volgens de berekeningen van Test-Aankoop is deze operator vaak de goedkoopste voor wie enkel belt en sms't, maar niet mobiel surft.

Opvallend: Belgacom en Telenet hebben in geen van de door de consumentenorganisatie samengestelde profielen het beste aanbod op de markt.

Kleine, middelmatige en grootverbruikers

Wie 61,5 minuten belt, 100 sms'jes stuurt en 200 MB per maand aan data verbruikt, is het best af met de formule Mobistar Dolfijn 15. Daarna zijn de tariefplannen van Base en Mobile Vikings het scherpst van prijs. Wie het "light"-profiel heeft maar geen data hoeft, neemt best Mobistar Kangoeroe 10.

De middelmatige gebruiker, die 138 minuten belt, 150 sms'jes verstuurt en 500 MB data opsoupeert in een maand, betaalt volgens Test-Aankoop het minst met Mobistar Dolfijn 20. Proximus en Telenet stranden in dat profiel op plaatsen 2 en 3. Zonder data is Base dan weer de goedkoopste.

Bij de zware gebruikers, die tot 664 minuten bellen, 225 keer sms'en en 1.000 MB data verbruiken, is het aanbod B-39 van Base volgens de consumentenorganisatie het goedkoopste. Mobistar, Scarlet en Proximus volgen op afstand. Ook hier is wie geen data wil, het best af bij Base.

"Eindelijk terug concurrentie op de markt"

Voor de berekeningen gebruikte Test-Aankoop naar eigen zeggen bellersprofielen die ook door de OESO worden gehanteerd. Promoties en preferentiële prijzen werden niet in het onderzoek inbegrepen. Zo werd geen rekening gehouden met de korting die sommige operatoren geven als de klant een pack met nog andere producten aanschaft.

Woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop is tevreden dat er "eindelijk weer concurrentie is op de markt", maar roept consumenten ook op om te blijven vergelijken.