Einde van een TV-tijdperk - Joren Lemiegre

De Vlaamse zenders, en bij uitbreiding de Vlaamse regering, willen het onmogelijk maken voor de consument om reclame door te spoelen. Dit omdat zij radeloos moeten toezien hoe hun reclame-inkomsten jaar na jaar slinken. Op het eerste zicht een logische beslissing maar dit zou wel eens de druppel kunnen zijn die de emmer doet overlopen.
opinie
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Laat mij even uitleggen waarom ik deze gewaagde uitspraak doe. Vorig jaar studeerde ik af met een thesis over de toekomst van commerciële TV in Vlaanderen. Ik koos voor dit onderwerp omdat ik in mijn eigen omgeving heel wat negatieve signalen zag voor de commerciële TV zenders. Mijn omgeving, en bij uitbreiding mijn generatie, dat is Generation Y, jongeren geboren na 1985 die zijn opgegroeid in een wereld waar bestelde producten nog de dag zelf geleverd worden. We zijn gewoon om te krijgen wat we willen, wanneer we dat willen en hoe we dat willen.

TV-hoppen

Met andere woorden, toen Telenet en Belgacom hun digicorders introduceerden in 2006, kregen we waar we altijd al naar verlangden. Gebruiksgemak, flexibiliteit en een goedkope manier om gemiste programma’s te kunnen bekijken. Uit de resultaten van mijn onderzoek bleek dat jongeren de opnamefunctie gemiddeld 4,5 keer per week gebruiken. 70% van de respondenten gaf ook aan de reclame bij het bekijken van die opnames altijd door te spoelen.

En net dan willen TV-zenders deze functie blokkeren of betalend maken. In hun ogen een perfecte oplossing. Want als het betalend wordt, dan zullen meer mensen deze reclame bekijken, toch?

Helaas knelt net daar het schoentje. Heel wat van mijn generatiegenoten kijken al veel minder tv op de traditionele manier. Net vanwege de reclame en het vastgeroeste mediamodel waarvan tv-zenders zich maar al te graag bedienen. Want waarom wachten tot de nieuwste aflevering van Game of Thrones wordt uitgezonden in Vlaanderen als we die een uur later online kunnen bekijken? Zonder reclame, op het moment dat het ons uitkomt en zonder moeite.

Illegaal zegt u? Inderdaad, maar er zijn dan ook weinig tot geen alternatieven. Bovendien dreigt nu ook één van de weinige legale manieren om tv-programma’s nadien te bekijken weg te vallen of achter een betaalmuur te verdwijnen. Om het toekomstige probleem in cijfers uit drukken: Bijna 66% van de respondenten gaf aan dat het er niet toe doet waar hun content vandaan komt, zolang ze maar gratis kunnen kijken naar hun favoriete programma.

Er stelt zich dus een probleem voor de TV-zenders. Zonder reclame kunnen ze niet overleven, maar door consumenten te dwingen om te kijken naar reclame dreigen ze zichzelf uit de markt te prijzen. Want hoewel ik hierboven voornamelijk over piraterij spreek, zijn er wel degelijk heel wat legale alternatieven onderweg. Denk maar aan GoogleTV, AppleTV of Netflix.
Een eenvoudige oplossing voor dit probleem bestaat er niet maar via deze weg wil ik alvast enkele suggesties doen aan de TV-zenders.

Flexibiliteit

Het klinkt als vloeken in de kerk maar het is één van de weinige manieren om TV-kijkers terug te binden. Als je echt controle wilt behouden over je content, verdeel die dan zelf. Het ideale platform biedt toegang op alle apparaten, een breed aanbod, een lage prijs en een hoog gebruiksgemak. Toen de tv-zenders eind vorig jaar Stievie introduceerden sprong ik letterlijk een gat in de lucht. Dit zou het wel eens kunnen worden. Bovendien kan dit platform dan weer extra advertentiemogelijkheden bieden die minder storend zijn voor de consument en toch extra inkomsten genereren voor de tv-zenders.

Maak reclame leuk en relevant

Ik geef het toe, ik heb marketing gestudeerd en ik hou van reclame. Toch kan ik mij mateloos ergeren aan de zoveelste gedubde reclamespot die mij mascara probeert aan te smeren “omdat ik het waard ben”. Ervoor zorgen dat reclames relevant én leuk zijn is dan ook geen bijkomstigheid maar een vereiste. “Who took my badjas” was niet voor niets het bekendste zinnetje in België.

Branded content

Nog een taboe dat eindelijk eens doorbroken mag worden. Het is niet omdat Witse rijdt in een Lexus en Van In graag een Duvel drinkt dat die programma’s van bedenkelijke kwaliteit zijn. Programmamakers moeten meer durven samenwerken met grote merken om prachtige concepten te creëren. Zolang er duidelijk wordt gecommuniceerd aan de kijker dat deze programma’s gemaakt zijn met een commerciële partner hoeft dit geen enkel probleem te zijn.

Werk samen met de nieuwe marktspelers

Alle afleveringen van Familie beschikbaar maken via Netflix of GoogleTV zal nooit zoveel inkomsten genereren als Dvd’tjes verkopen. Toch is het een goed idee om samen te werken met deze nieuwe spelers omdat ze de mogelijkheid bieden om een veel breder publiek te bereiken. “If you can’t beat them, join them”.

En nu?

Nu is het aan de TV-zenders. Laat jullie creativiteit spelen, creëer aantrekkelijke content en probeer bedreigingen te zien als opportuniteiten.

Om te eindigen met een positieve noot, uit mijn thesis bleek dat mijn generatie nog nooit zoveel series en content heeft geconsumeerd als vandaag. De vraag is er, nu alleen nog een aanbod dat aangepast is aan de noden van de 21e eeuw.

(De auteur deed als student aan de London school of Business & Finance onderzoek naar het kijkgedrag van twintigers.)

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.