"Toekomst commerciële televisiezenders ligt in samenwerking"

De toekomst van de commerciële televisiebedrijven ligt in meer samenwerking tussen de verschillende media. De zenders moeten ook meer onderzoek voeren naar de kijkers om hen de juiste reclame te bieden. Dat werd vandaag besproken tijdens de conferentie "Private Television in Europe: Connecting to the Future" van mediastudiebedrijf iMinds-SMIT.

Commerciële televisiezenders doen het goed, maar het advertentiemodel staat onder druk. Tijdens de conferentie "Private Television in Europe: Connecting to the future" van het mediastudiebedrijf van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) iMinds-SMIT werden mogelijkheden besproken voor nieuwe inkomsten.

Samenwerking tussen verschillende mediabedrijven is daarbij essentieel. Volgens Karen Donders van SMIT is "Stievie" daarvan een mooi voorbeeld. Dat is in Vlaanderen het eerste mediaoverschrijdende initiatief waarbij de drie grote Vlaamse omroepen VRT, VMMa en SBS hun programma's op iPad en iPhone laten bekijken. "Stievie" zit nog in de testfase. Hoeveel het zal kosten, is nog niet duidelijk.

In Groot-Brittannië staan ze al verder wat betreft partnerships tussen verschillende mediabedrijven. Zo is "YouView" een project van BBC met ITV, Channel 4, Five, BT en TalkTalk. "Het heeft om juridische redenen lang geduurd voor dat platform er kwam", legt Donders uit, "maar economisch heeft het zijn meerwaarde al bewezen."

Een samenwerking tussen meerdere zenders voor één bepaald programma zal volgens Donders structureel niet veel veranderen in het medialandschap. "SBS moet zich niet buitengesloten voelen als VMMa en VRT samenwerken voor één programma. Het gaat gewoon om een creatief project tussen twee personen."

Een ander belangrijk toekomstbeeld voor commerciële media is het advertentiemodel dat verandert. Peter Bossaert van VTM stelde deze week nog voor om kijkers een goedkoper abonnement te geven als ze reclame niet doorspoelen. "Er moeten veel meer gedetailleerde data over de consumenten verzameld worden om zo op hun maat te adverteren. Kijkers moeten op een innovatieve manier worden benaderd. Enkel product placement zal dat niet garanderen", aldus Donders.