"Waarom geen snelheidsbeperking voor chemische treinen?"

De krantencommentaren zijn niet mals voor de afhandeling voor het treinongeval met een giftrein in Wetteren van afgelopen weekend. Eén vraag staat centraal: kan zo'n ongeval vermeden worden?

Fabian Lefevere van Het Nieuwsblad stelt zich veel vragen over het treinongeval. "Werd wel voor de juiste oplossingen gekozen, zijn alle voorzorgsmaatregelen genomen en deugen die maatregelen wel?", vraagt hij zich af. "Na het ongeluk wacht de overheid een moment van stevige zelfreflectie."

De centrale vraag die Lefevere stelt, is of het dodelijke slachtoffer had kunnen worden vermeden. "Is de brandweer voldoende gewapend tegen een ramp als deze? Zijn de rampenplannen goed genoeg bij een chemisch ongeval als dit?" De politiek journalist van Het Nieuwsblad besluit dat het "bizar is dat een chemisch geladen trein in België even snel mag rijden als een gewone trein".

Na de ramp moet er dus bezinning volgen, stelt ook Gazet van Antwerpen. Commentator Dirk Castrel valt hiermee zijn collega van Het Nieuwsblad bij, want die bezinning moet "niet alleen over de oorzaak van de ramp, maar ook over de doeltreffendheid van het rampenplan en de communicatie naar omwonenden." Hij roept de overheid dan ook op om slimme maatregelen uit te denken, "want het vervoer van gevaarlijke chemicaliën blijft in alle omstandigheden een risicovolle onderneming."

"Geen steekvlam, wel diepgang"

Deze ramp was volgens De Standaard letterlijk en figuurlijk de vuurproef voor de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers. "De nieuwe gouverneur heeft gelijk, een rampenplan kan niet alles voorzien", stelt Guy Tegenbos. "Tot nader order is er geen reden om geen hulde te brengen aan al degenen die zich vooraf en nadien hebben ingezet om deze ramp te voorkomen en de gevolgen ervan te milderen."

Ook Tegenbos roept op tot bezinning. "De vragen over het spoor en de rampenplannen horen thuis in het parlement. De commissie Binnenlandse Zaken moet de rampenplannen eens grondig op de rooster leggen." Hij benadrukt wel dat er geen nood is aan oppervlakkige maatregelen na oppervlakkige analyses, "maar diepgaande na diepgaand onderzoek. Geen steekvlam, wel diepgang."

Een gelijkaardig verhaal in Het Laatste Nieuws. "Dit nooit meer, hoor je de politiek zeggen, en dat je dergelijke inferno's moet vermijden door meer geld te pompen in de aanleg en het onderhoud van ons spoornet en in de beveiliging van onze treinen. Schaden zou dat inderdaad niet, maar ongevallen kan je nooit uitsluiten", zegt commentator met dienst Jan Segers.

Hij hekelt dat oppositiepartijen Groen en N-VA er als de kippen bij waren met een diagnose en een remedie, maar die bieden volgens de auteur geen alternatief. "Geen beweging, geen verplaatsing, geen transport zonder risico", besluit hij.