Niet meer stoppen aan het rood licht voor een vliegtuig

Vandaag starten uiteindelijk toch de werken aan de ondertunneling van de Krijgsbaan bij de luchthaven van Deurne. Daarmee komt een einde aan een vrij bijzondere verkeerssituatie, want nu moeten de auto's nog aan een rood licht wachten als er vliegtuigen opstijgen of landen. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) heeft symbolisch de eerste spadesteek gegeven met een graafmachine.

De Vlaamse regering krijgt een pak kritiek op de grote kosten van het project. De bouw van de tunnel kost Vlaanderen zo'n 40 miljoen euro, de exploitatiekosten van de luchthaven lopen jaarlijks op tot 2,3 miljoen euro. Veel te hoog, klinkt het, temeer omdat de luchthaven verlieslatend is.

"Ik denk dat die kosten gerechtvaardigd zijn", zegt Vlaams minister van Openbare werken, Hilde Crevits (CD&V) in "De ochtend' op Radio 1. "Een recente studie toont de grote meerwaarde van de luchthaven aan voor Vlaanderen. Daarnaast werken er rechtstreeks en onrechtstreeks 1.350 mensen. Dat is niet niets."

Crevits noemt het "onverstandig" om alle activiteiten te stoppen als het economisch wat moeilijker gaat. Momenteel wordt de luchthaven overigens uitgebaat door Vlaanderen zelf. In de toekomst is het de bedoeling dat die enkel de infrastructuur aanbiedt, maar de exploitatie uitbesteed wordt. De onderhandelingen daarvoor slepen al jaren aan, maar volgens Crevits is er dankzij "de infrastructurele rust" licht aan het einde van de tunnel.

Ondertunneling van lange adem

De Krijgsbaan is een drukke gewestbaan die langs de luchthaven van Deurne loopt. Auto's moeten er voorlopig nog stoppen aan een rood licht als vliegtuigen opstijgen of landen. Volgens internationale voorschriften moet er echter een veiligheidsstrook zijn aan de start- en landingsbanen en daarom wordt de weg ondertunneld.

De eerste plannen voor die tunnel dateren al van in de jaren 70, toen er nog ambitieuze plannen waren om van de luchthaven van Deurne een volwaardige internationale luchthaven te maken met transcontinentale langeafstandsvluchten. Jarenlang hebben verschillende actiegroepen de uitbreiding van de luchthaven en dus ook de bouw van de tunnel tegengehouden.

Sinds de Vlaamse regering een tiental jaar geleden uiteindelijk beslist heeft om de luchthaven van Deurne uit te bouwen tot zakenluchthaven, hebben de problemen zich opgestapeld. Zo is er bijvoorbeeld een beschermde vleermuizenkolonie die roet in het eten heeft gestrooid.

Normaal gesproken zou de tunnel een privaat-publieke samenwerking worden. Uiteindelijk draait de Vlaamse regering zelf volledig op voor de kosten van de werkzaamheden. Daarnaast is het aantal passagiers van de luchthaven de laatste jaren in vrije val en stellen velen zich de vraag of een dergelijke investering eigenlijk wel te verantwoorden is.