Treinverkeer nog tijdje verstoord na ramp Wetteren

Door de ontsporing en de daaropvolgende brand in Wetteren blijft het treinverkeer op de spoorlijnen tussen Gent en Dendermonde/Aalst onderbroken. Intussen is de zwarte doos van de verongelukte goederentrein terecht. Die brengt mogelijk enige duidelijkheid over de omstandigheden van het ongeval.
Het vuur in de ontspoorde trein is vandaag wel gedoofd, maar de sporen zijn nog altijd niet berijdbaar.

Er zal nog een hele tijd geen treinverkeer mogelijk zijn door Wetteren, op de lijnen van Gent naar Aalst en van Gent naar Dendermonde door de treinramp in Wetteren. Hoe lang die toestand aanhoudt, hangt af van het moment waarop de sporen weer kunnen worden vrijgemaakt en de grond kan worden gesaneerd.

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het spoor, verwacht pas morgenochtend te kunnen beginnen met de berging van de trein. Verwacht wordt dat de hinder voor het spoorverkeer nog de hele week zal aanhouden. 

De mogelijkheid wordt bovendien niet uitgesloten dat bij de berging van het wrak opnieuw tijdelijke evacuaties moeten gebeuren. "Dat zal ten vroegste woensdag of donderdag gebeuren", zegt gouverneur Jan Briers. "Als dat gebeurt, zullen we ook rekening houden met de omwonenden en dit laten gebeuren op momenten dat de meeste mensen niet thuis zijn."

Zwarte doos moet duidelijkheid brengen

Een team van specialisten heeft zondag de zwarte doos van de goederentrein in Wetteren bovengehaald. De zwarte doos is een belangrijk element in het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. Eerder werd al gezegd dat de treinbestuurder mogelijk te snel heeft gereden.

Bij het bovenhalen van de zwarte doos waren experten aanwezig van de brandweer, van het parket, van Infrabel, van het onafhankelijk onderzoeksorgaan, van de spoorwegpolitie en van de firma die de zwarte doos maakt. "Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval is bezig. En de zwarte doos is een belangrijk element in dat onderzoek", aldus Baeken.

"Snel duidelijkheid"

SP.A-Kamerlid David Geerts, voorzitter van de Bijzonder Commissie Spoorveiligheid, vraagt dat spoornetbeheerder Infrabel snel duidelijkheid geeft over de omstandigheden van het treinongeluk. Hij vraagt dat de Bijzondere Commissie Spoorveiligheid samenkomt. Dat zal morgen gebeuren en de bevoegde ministers zullen over de veiligheid op het spoor worden ondervraagd.

"Zo wil ik weten of er reeds in het verleden een probleem met de wissel was en met welke snelheid de trein reed? Waren alle veiligheidsvoorschriften in orde inzake het transport van deze goederen?," vraagt Geerts zich af in een persmededeling. Hij vraagt ook een rapport over de veiligheidsvoorschriften voor de werknemers die naar de plaats van het ongeluk zijn gestuurd.

"Nu lanceert men vanuit politieke hoek reeds bepaalde conclusies. Ik denk dat het beter is dat men op basis van een onderzoek een politieke uitspraak doet. Ik vraag dat Infrabel hier niet te lang mee wacht." Zaterdag had N-VA-Kamerlid Karel Uyttersprot al gesproken over een defecte en slecht onderhouden wissel.

Riolering leeggemaakt en gespoeld

De goederentrein, geladen met het giftige acrylnitril, was vrijdagnacht ontspoord en in enkele wagons was brand ontstaan. De opkuis en berging is een werk van lange adem.

Samen met het bluswater was ook die giftige stof acrylnitril in de riolen terechtgekomen. In een straal van 500 meter werden alle huizen ontruimd en in een wijdere omgeving moest iedereen binnen blijven en ramen en deuren dicht houden.

Het vervuilde bluswater werd dezelfde dag nog verzameld in het waterbekken van een waterzuiveringsstation. Dat raakte echter vol en een deel van het water werd in de Schelde geloosd. De rest werd overgepompt in een tankschip. Het lozen van het water in de Schelde zou geen gevaar inhouden voor de volksgezondheid, luidt het bij de provincie. Intussen werd ook de riolering leeggemaakt en gespoeld.