Aantal gevallen van phishingfraude neemt toe

Het aantal gevallen van oplichting met internetbankieren blijft stijgen, zowel in aantal als volume. Dat blijkt uit cijfers van Febelfin, de federatie van de financiële sector. De toename is vooral een gevolg van meer phishingfraude.

In het eerste kwartaal waren er 473 gevallen van fraude met internetbankieren, waarbij 1,27 miljoen euro werd ontvreemd. Het gaat bijna uitsluitend om gevallen van phishingfraude. Daarbij sturen de fraudeurs de klanten eerst e-mails, zogezegd in naam van de bank, waarin ze de klanten vragen om een aantal gegevens door te geven. Vervolgens nemen ze vaak telefonisch contact op en geven ze zich uit voor een medewerker van de bank, waarbij ze de code van de klant vragen. Daarmee wordt dan geld overgeschreven van de rekening van de klant.

Phishingfraude neemt sinds 2012 een hoge vlucht. Toen werd bij 1.003 fraudegevallen bijna 3 miljoen euro buitgemaakt: een veelvoud van de 94 gevallen in 2011. Dat heeft te maken met de professionalisering van de fraudeurs, meent men bij Febelfin. "Voorheen waren phishing-mails in schabouwelijk Nederlands opgesteld. Nu zien ze eruit alsof ze inderdaad van je bank komen", aldus een Febelfin-woordvoerster.

Daarom benadrukt Febelfin nog eens nooit codes voor internetbankieren door te geven indien iemand daar om vraagt. Febelfin wijst er ook op dat het aantal fraudegevallen miniem blijft in vergelijking met het aantal internetbankierensessies.