"Qua budget gaan de mensen wel ver"

Crisis? Niet op het vlak van kinderspeelgoed. Het is de tijd van de communiefeesten. De multimedia die de verlanglijstjes vullen, mogen wat kosten, en dan zijn er nog de reisjes naar buitenlandse pretparken. "Al laten de mensen dan meestal wel het feest vallen."

De prijzen van de multimedia, games op consoles, tablets en dergelijke zijn niet goedkoop. Voor een tablet betaal je makkelijk 100 à 200 euro. De crisis lijkt amper impact te hebben op het segment. "Voor mij is het grote verschil met pakweg 10 jaar geleden dat de budgetten veel groter zijn", zegt Kim De Braekeleer van Fun in Ninove. "Vroeger kocht je nog wel eens een barbiepop voor een communie. Nu is dat een tussendoortje geworden. Qua budget gaan de mensen wel ver."

"Klanten spelen in op speciale acties"

Het mag inderdaad wat kosten. Sommige ouders nemen hun kinderen zelfs mee naar een buitenlands pretpark, zoals Disneyland Parijs. Het prijskaartje loopt dan al snel op tot 500 à 1.000 voor een gemiddeld gezin waar de twee ouders mee reizen. Jetair heeft een officieel pakket voor Disneyland Parijs. Ondanks de crisis zijn er niet minder boekingen, zegt woordvoerder Hans Vanhaelemeesch. "Wat we wel zien, is dat klanten meer inspelen op speciale acties."

Het aanbod buitenlandse pretparken krijgt altijd wel een boost rond de periode van de communies. Voor de maand mei zou het gaan om "enkele honderden gezinnen" zegt Vanhaelemeesch. "Disneyland Parijs steekt daarbij met kop en schouders boven de rest uit."

Baptiste Van Outryve van Neckermann bevestigt dat zo’n pretparkreisjes "vrij duur" zijn, maar dat het segment bij hen ondanks de crisis vrij stabiel blijft.

Met de grootouders naar Disneyland

Annelies Gies van Reizen Gies in Zottegem zegt dat er al een jaar of drie een trend bestaat waarbij het klassieke communiefeest vervangen wordt door een trip naar het buitenland, met het hele gezin én de grootouders erbij. De lange weekends in mei zijn daarvoor ideaal geschikt. "Disneyland Parijs blijft een sterk merk, maar dit jaar zit de Efteling sterk in de lift", zegt ze.

De crisis is dus niet voelbaar ? "Je moet de kostprijs vergelijken met die van een feest. Het is duur, ja, maar je komt wellicht niet aan de prijs van een feest." Al zijn natuurlijk ook ouders die beide combineren. "Maar dat zijn uitzonderingen."