Wallace en Gromit lokken toeristen naar Engeland

De populaire animatiefiguurtjes Wallace en Gromit spelen de komende weken de hoofdrol in een publiciteitscampagne van VisitEngland. Bedoeling is dat ze het Britse publiek zullen overtuigen om in eigen land met vakantie te gaan. De actie maakt deel uit van de bredere "Great Adventure"-overheidscampagne om de toeristische sector nieuw leven in te blazen.

De animatiefiguurtjes Wallace en Gromit stonden de voorbije jaren volop in de belangstelling dankzij enkele langspeelfilms waarin ze verschillende avonturen beleefden. Binnenkort spelen ze opnieuw een hoofdrol, maar dan wel in een publiciteitscampagne van VisitEngland.

Bedoeling is dat de uitvinder en zijn hond het Britse publiek zullen overtuigen wat vaker in eigen land met vakantie te gaan. Het duo zal op verschillende toeristische toplocaties opduiken om Engeland als een ideaal vakantieland te promoten. Ook de toeristische organisaties van Schotland, Wales en Noord-Ierland nemen aan de campagne deel.

"Great adventure"

De actie van VisitEngland kadert binnen de bredere overheidscampagne "Great Adventure". Die moet de inwoners van het Verenigd Koninkrijk aanmoedigen om thuis te blijven wanneer ze een vakantie boeken. De overheid heeft 4 miljoen pond (zo'n 4.750.000 euro) veil voor de campagne. Ze hoopt dat het aantal overnachtingen met meer dan 1 miljoen zal toenemen.

Wallace en Gromit zullen vanaf 12 mei in de Britse media verschijnen, gaande van reclamespots op de televisie tot advertenties op het internet en in de bioscoop.