KMI viert 100-jarig bestaan met warmtegevoelige postzegel

Het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België viert dit jaar zijn honderdste verjaardag, onder meer met een door Bpost gecreëerde warmtegevoelige postzegel.

In 1913 ontstond het KMI als een aparte wetenschappelijke entiteit. Het weerinstituut viert zijn honderdjarig bestaan met een waaier van activiteiten, onder andere komend weekeinde tijdens de opendeurdagen van de drie instituten op het plateau van Ukkel.

In juni start in het Planetarium van Brussel een tentoonstelling over de geschiedenis en werking van het KMI. Er zal ook een kleinere expositie in Luik zijn, er komt een meerdaagse conferentie en de website van het instituut zal stukje bij beetje de geschiedenis van de meteorologie schetsen.

De verjaardag inspireerde Bpost tot het aanmaken van een warmtegevoelige postzegel, die volgens woordvoerder Fred Lens "vermoedelijk" een wereldprimeur is. Zowel de Belgische posterijen als het KMI zijn immers steeds op zoek naar technologische innovatie, luidde het donderdag op een persconferentie. Zo pakte Bpost al uit met de eerste reflecterende zegel, en de eerste zegel met tegelijk geur en smaak (met name van chocolade).

De speciale KMI-verjaardagszegels zijn met temperatuurgevoelige inkt bedrukt en tonen een boom waarvan de kruin de vorm van België heeft. Bij aanraking verdwijnt het groene laagje en komt de boom tevoorschijn zoals hij er in één van de vier seizoenen zou uitzien, met daarop ook de typische weersvoorspellingen voor dat seizoen.

Het postzegelblaadje omvat ook een zegel met afbeelding van het KMI-gebouw, kost 5,15 euro en is voor Europese adressen bestemd. De verkoop start op 25 juni. Het weekeinde daarvoor is er een voorverkoop.