Corelio en Concentra bundelen de krachten

De mediagroepen Corelio en Concentra willen hun Vlaamse kranten en digitale uitgeefactiviteiten samenbrengen in een nieuwe onderneming, een joint venture die voorlopig de naam Het Mediahuis krijgt. De medewerkers van de twee ondernemingen werden woensdagavond van de plannen op de hoogte gebracht, zo blijkt uit een gezamenlijke mededeling.

Het is de bedoeling dat Corelio voor 62 procent in het nieuwe samenwerkingsverband zal participeren. Concentra krijgt de overige 38 procent in handen.

Het Mediahuis zal niet alleen onderdak bieden aan de kranten van beide uitgevers (Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bij Concentra en De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar bij Corelio), maar ook aan de publicaties Jobat, Jet, Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam en Koopjeskrant.

"De overige activiteiten en participaties van beide mediagroepen die niet onder Het Mediahuis vallen, worden volledig onafhankelijk van elkaar verder beheerd door respectievelijk Corelio en Concentra", klinkt het in een persbericht.

Het nieuwe samenwerkingsverband zal met andere woorden geen gevolgen hebben voor onder meer het weekblad Humo, het productiehuis Woestijnvis, de televisiezenders Vier en Vijf en de bladen Metro, De Zondag en De streekkrant. Zij vallen immers buiten Het Mediahuis.

"Onder deze nieuwe koepel blijven alle titels bestaan en behouden ze hun inhoudelijke verscheidenheid", zegt CEO Gert Ysebaert, die de leiding krijgt van Het Mediahuis. "Door de grotere schaal waarop Het Mediahuis opereert, kunnen we ruimte creëren voor investeringen in productverbeteringen én de verdere uitbouw van digitale activiteiten."

Corelio en Concentra zullen hun nieuwe samenwerkingsverband aanmelden bij de Belgische Mededingingsautoriteit.