Europese Commissie in de bres voor reizigersrechten

De Europese Commissie lanceert een nieuwe campagne om reizigers op hun rechten te wijzen. Voor het eerst zijn passagiersrechten in de EU immers geldig voor alle vervoersmiddelen. Toch is liefst twee derde van de passagiers niet op de hoogte van hun rechten. Met de campagne wil de Commissie de reizigers wijzer maken.

Ongeacht of reizigers het vliegtuig, de trein, de bus of de boot nemen, voortaan zijn de passagiersrechten in de EU geldig voor alle vervoersmiddelen.

Uit onderzoek blijkt evenwel dat liefst twee derde van de passagiers hun rechten onvoldoende kent. Bij de Belgen ligt dat cijfer zelfs nog hoger. Daarom lanceert de Europese Commissie een nieuwe informatiecampagne om de miljoenen reizigers wijzer te maken.

Overal in Europa worden opvallende posters in luchthavens, havens, bus- en treinstation opgehangen. Bovendien worden ook brochures verspreid in alle EU-talen. 

"Administratieve sancties of echte boetes"

De Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) en de Europese commissaris voor Transport Siim Kallas trapten de campagne vandaag persoonlijk op gang in het station Brussel-Zuid.

Reizigers kunnen voortaan in tal van situaties hun rechten laten gelden, gaande van treinvertragingen, over verloren bagage tot geschrapte vluchten. Transportbedrijven zijn verplicht informatie te verstrekken en compensaties als maaltijden en overnachtingen te geven. 

Wathelet wees op de boetes die firma's kunnen krijgen als ze de regels niet naleven. "We kunnen hen mogelijk een administratieve sanctie opleggen, maar ook echte boetes."