Ieperse politie lanceert "Sterke drank, slappe slurf"

In Ieper is de lokale politie gestart met een opmerkelijke preventiecampagne. De dubbelzinnige slogan "Sterke drank, slappe slurf" moet jongeren weghouden van alcoholmisbruik. "Zo kunnen we hun aandacht grijpen voor de echte boodschap", luidt het.

Ophef of kritiek is er niet over de campagne. Maar voor de politie zijn de slogan en het bijhorende logo met een dronken roze olifant op z'n minst opvallend te noemen. Het gaat om een vondst van de lokale preventiedienst.

"We hopen dat jongeren onze slogan zullen lezen en erover zullen praten. Zo kunnen we hun aandacht grijpen voor onze echte boodschap", zegt preventiecoördinator Rebecca Depuydt in Het Nieuwsblad.

"Bovendien sluit hij nauw aan bij de trends onder jongeren. Studies leren ons dat het verbruik van sterke drank en zware bieren onder jongeren enorm is toegenomen." De bedoeling van de campagne is dan ook informeren dat de leeftijdgrens voor het kopen, schenken en aanbieden van sterkedrank 18 jaar is.

De campagne ging gisteren van start. De politie schakelt daarbij Facebook en Twitter in, maar gaat ook gewoon flyers uitdelen op festivals en lokale evenementen, zoals de rally van Ieper. Er komen ook gadgets met het roze-olifant-logo, onder meer zonnebrillen, munten en T-shirts.