MIVB kiest voor Duitse bussen, niet voor Van Hool

De vakbonden van busbouwer Van Hool uit Koningshooikt vinden het "pijnlijk" dat de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB bussen koopt bij een buitenlandse busbouwer. De MIVB bestelde 172 nieuwe bussen bij een Duits bedrijf.

De MIVB bestelde gisteren 93 standaardbussen en 79 harmonicabussen van het type Mercedes Citaro bij Daimler-filiaal EvoBus. Er dongen ook Belgische busbouwers mee naar de bestelling, maar volgens de MIVB kwam Mercedes duidelijk als beste keuze naar voren.

In een persbericht zegt de vervoersmaatschappij dat de Citaro het beste scoorde op vlak van de "total cost of ownership". Die parameter omvat de totale kosten van een bus over zijn hele levensduur. Het gaat onder meer om de aankoopprijs, het onderhoud, het verbruik en de restwaarde. Volgens MIVB-woordvoerder Guy Sablon was het verschil met de concurrentie "duidelijk".

"Pijnlijke vaststelling"

Bij de Vlaamse busbouwer Van Hool wordt ontgoocheld gereageerd. Volgens Eddy De Decker, provinciaal secretaris bij ACV Metea, wordt het een "heel moeilijke oefening voor de toekomst" als Van Hool naast dergelijke binnenlandse opdrachten grijpt. Vorig jaar greep Van Hool al grotendeels naast een grote bestelling van De Lijn.

De vakbondsman beseft dat de bestellingen gebonden zijn aan Europese regelgeving, maar hoopt dat geen rad voor de ogen wordt gedraaid. "De vraag is of die bussen niet in lageloonlanden zullen worden gemaakt."

Dat de bestelling niet naar Van Hool gaat, is slecht nieuws voor de tewerkstelling, vindt ABVV Metaal-secretaris Hans Vaneerdewegh. "Heel spijtig, zeker omdat Van Hool toch tijdelijke werkloosheid heeft. Die bestelling had ervoor kunnen zorgen dat de tijdelijke werkloosheid zou verdwijnen, en kon zelfs tijdelijke contracten opleveren."