"De redacties zullen onafhankelijk blijven"

Marc Vangeel, CEO van Concentra, en Luc Missorten, CEO van Corelio, hebben in "De ochtend" op Radio 1 meer uitleg gegeven bij Het Mediahuis, de joint venture waarin hun kranten en digitale activiteiten worden ondergebracht. Ze benadrukken dat het "geen eenheidsworst" wordt en dat alle titels blijven bestaan.
Marc Vangeel (Concentra) en Luc Missorten (Corelio).

"Wij kennen elkaar en zijn goede partners", zegt Missorten van Corelio (De Standaard en Het Nieuwsblad). "Sinds 2010 hebben wij een industriële samenwerking: wij drukken elkaars kranten, op zich is dat niet banaal. En ik denk dat ik mag zeggen dat die samenwerking en een aantal andere allianties (o.a. Radio Nostalgie) de basis heeft gelegd van de transactie die vandaag voorligt."

"Ons traditionele inkomstenmodel staat duidelijk onder druk. Wij zijn als uitgevers verplicht om te investeren in het digitale en dat kost handenvol geld." 

"Historisch hadden we enkel lokale concurrenten, nu is het landschap veel internationaler geworden", benadrukt Missorten. "De conjunctuur is de laatste jaren ook niet bijzonder behulpzaam geweest."

"Alle titels blijven bestaan, met inhoudelijke verscheidenheid"

"De redacties zullen onafhankelijk blijven", stelt Vangeel van Concentra (Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) de journalisten en de lezers gerust. "Het zou dom zijn om er een eenheidsworst van proberen te maken. Dit is ook een reden geweest om met Corelio samen te werken. Wij hebben dezelfde waarden, hetzelfde DNA. Je maakt een economische oefening, maar waarden en redacties zijn heel belangrijke elementen in de krantenwereld." 

"Alle titels blijven bestaan, met hun inhoudelijke verscheidenheid", benadrukt ook Missorten. "Het mooie van deze transactie is dat je maximaal de complementariteit van deze groepen kan uitspelen. Onze vrienden van Concentra hebben een betere job gedaan op het vlak van regionale advertentiewerving dan wij in het verleden. Op het vlak van het digitale staan wij dan weer een stukje verder. We zijn geografisch ook complementair. Dat zijn zaken die we gaan uitspelen."

Wat met het personeel?

"Op personeelsvlak gaan we kijken waar we de organisatie efficiënter kunnen maken", zegt Missorten. "We willen een meerwaarde creëren voor het Vlaamse medialandschap". Of en hoeveel banen er zullen sneuvelen, is nog niet duidelijk." Momenteel is hier nog niets over te zeggen", zegt Van Geel.

"Ik denk dat we nu een structuur gebouwd hebben waar we maximaal de verscheidenheid en de kwaliteit kunnen garanderen", zegt Missorten. "We creëren ook een financiële basis die ons toelaat mee te evolueren naar nieuwe technologieën. We willen als groep relevant worden voor onze lezers, onze adverteerders en onze medewerkers."