Gent bestrijdt discriminatie in de horeca met sms-dienst

Wie in Gent het slachtoffer wordt van discriminatie aan de ingang van een café of een discotheek, zal binnenkort een beroep kunnen doen op een nieuwe sms-dienst. Op die manier wil de stad het probleem aanpakken waarbij jongeren zonder reden de toegang tot een horeca-zaak wordt geweigerd.

Vanaf september is elke Gentse horecazaak met een portier verplicht aan de ingang een sticker op te hangen met het nummer van een sms-dienst. Wie zich door de portier gediscrimineerd voelt, kan dit op dat nummer melden. 

De stad wil op die manier het probleem aanpakken waarbij jongeren zonder reden de toegang tot een horeca-zaak wordt geweigerd.

"Elk klacht die binnenkomt, wordt behandeld", zegt horeca-coach Bart Ingelbrecht. "Binnen de week nemen we contact op met de melder. Mogelijk heeft zij of hij intussen spijt gekregen van de melding en luidt het oordeel dat de feiten toch niet zo ernstig waren. Als de melder wél verder wil gaan, dan onderzoeken we de zaak."

Het Gentse stadsbestuur was al langer van plan het portiersreglement te wijzigen. Een aflevering van "Volt" op Eén bracht dat voornemen in een stroomversnelling. Eind maart was in een reportage te zien hoe een jongen van Marokkaanse origine meermaals de toegang werd geweigerd in Gentse horeca-zaken.

De Gentse sms-dienst is een primeur in België.