Opnieuw treinen tussen Wetteren en Schellebelle

Vanmorgen is de eerste trein vertrokken tussen Wetteren en Schellebelle. Het treinverkeer lag daar stil sinds begin mei, toen er een goederentrein met giftige stoffen ontspoorde en uitbrandde. De schade herstellen heeft 8 weken geduurd.
De omgeving waar de treinramp plaatsvond.

De passagierstrein richting Brussel-Nationaal-Luchthaven vertrok om 5.24 uur in het station van Gent-Sint-Pieters, stopte om 5.43 in Wetteren en om 5.47 in Schellebelle. "Alles verliep zoals het hoort, er is geen enkele storing te melden, de treinen rijden op uur", zegt woordvoerder Thomas Baeken van infrastructuurbeheerder Infrabel.

Op het vernieuwde traject, over een afstand van 350 meter, moeten de treinen voorlopig 40 kilometer per uur rijden. Dat veroorzaakt één tot twee minuten extra reistijd. Sinds de treinramp, die plaatsvond in de nacht van 3 op 4 mei, reden geen treinen meer tussen Wetteren en Schellebelle. Nadat de site door het gerecht was vrijgegeven, de wagons waren verknipt, de kapotte infrastructuur was verwijderd en de vervuilde bodem was afgegraven, legde Infrabel het 350 meter lange spoortraject in vier weken opnieuw aan.

"Woensdag was de infrastructuur klaar en werd spanning op de bovenleiding geplaatst", aldus Baeken. "Donderdag en vrijdag werd de infrastructuur grondig getest: er vonden testritten plaats en de seininrichting werd elektronisch getest."

In de komende nachten wordt de infrastructuur met een speciale machine gecontroleerd, een veiligheidsmaatregel die vastgelegd is in de onderhoudsregels. "Met de "onderstoppermachine" worden onder meer de sporen opgetild en de ballast (kiezels) door elkaar geschud. De ballast vangt schokken op en is belangrijk voor de stabiliteit en de afvoer van regenwater."

Voorts wordt in de eerste twee weken van juli de werfzone afgebroken. Na het bouwverlof zal het terrein van de werfzone in zijn oorspronkelijke staat hersteld worden.