"NMBS heeft rechten reizigers niet gerespecteerd"

Naar aanleiding van de problemen met de Fyra heeft de NMBS de rechten van de reizigers niet gerespecteerd. Dat heeft de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer aan reizigers laten weten die een een klacht hadden ingediend. Dat meldt reizigersorganisatie Trein Tram Bus op zijn website.

De FOD Mobiliteit en Vervoer staat in voor de handhaving van de rechten van reizigers. Als een reiziger vindt dat zijn rechten geschonden worden, kan hij een klacht indienen bij de FOD. "Deze reizigersrechten bepalen onder meer dat je bij een treinvertraging van meer dan 60 minuten recht hebt om de reis voort te zetten bij de vroegste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Ook het uitvallen van de Fyra valt onder deze toepassing", zegt Trein Tram Bus.

De reizigers die het slachtoffer werden van de uitval van de Fyra werden geweigerd op de Thalys, zegt de reizigersorganisatie. "De NMBS vond dat ze maar met de L-trein moesten reizen. De partner van de NMBS, NS HiSpeed, boekte in dergelijke gevallen meestal wel vlotjes om op de Thalys. Een aantal gemotiveerde reizigers dienden hierover klacht in bij de FOD", aldus Trein Tram Bus.

De FOD liet deze reizigers weten dat de NMBS de reizigersrechten in dit geval niet heeft gerespecteerd. "Het enige alternatief dat gedurende midden januari tot midden februari aangeboden werd aan de reiziger was een traject met meerdere aansluitingen en met een veel langere reistijd. De NMBS had op zijn minst de vrije plaatsen op de Thalys-treinen moeten aanbieden of ander alternatief vervoer hebben voorzien", luidt het.

De FOD vraagt aan de NMBS de reizigers die niet mee konden met de Fyra en daarom een vervoerbewijs voor Thalys hebben gekocht, te vergoeden voor de meerkosten. "Bovendien wordt onderzocht of er een administratieve geldboete kan worden opgelegd aan de NMBS voor het overtreden van de Europese reizigersrechten", zegt Trein Tram Bus.