Neergestorte Boeing 777 vloog veel te traag

De Boeing 777 die zaterdag tijdens de landing is neergestort op de luchthaven van San Francisco, vloog tijdens dat manoeuvre veel te traag. Dat zegt de National Transportation Safety Board, die de crash onderzoekt. De piloten zouden de landing daarom nog hebben willen afbreken, maar dat is niet gelukt. De gezagvoerder had naar verluidt ook weinig ervaring met dit type vliegtuig.
Het interieur van de neergestorte Boeing 777.

Twee dagen na de crash van de Boeing 777 van de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij Asiana Airlines op de internationale luchthaven van San Francisco, heeft het onderzoek van de National Transportation Safety Board (NTSB) naar de oorzaak eerste, voorlopige resultaten opgeleverd.

Volgens een woordvoerder vloog het vliegtuig tijdens de landing veel te traag. Normaal moet dat gebeuren met minstens 157 mijl per uur (zo'n 250 kilometer per uur), maar die snelheid zou het toestel lang niet hebben gehaald. 

Opnames in het vliegtuig tonen aan dat de piloten dit probleem 7 seconden voor de crash hebben onderkend, waarna ze de snelheid probeerden op te drijven. 3 seconden later kregen de piloten een alarmsignaal waarna ze verder aan snelheid poogden te winnen. Anderhalve seconde voor de crash probeerden ze de landing ten slotte af te breken.

43 uur vliegervaring

Uit de gesprekken tussen de piloten en de controletoren blijkt voorts dat er geen aanwijzingen waren dat er iets mis was met het toestel. Een woordvoerder van Asiana Airlines heeft intussen wel toegegeven dat de gezagvoerder weinig ervaring had met de Boeing 777.

De man had bijna 10.000 vlieguren op de teller met andere vliegtuigen, maar slechts 43 met dit type. Bovendien was het de eerste keer dat hij probeerde dit soort toestel op de luchthaven van San Francisco aan de grond te zetten.

De crash kostte het leven aan 2 tieners. Mogelijk overleefde een van hen het ongeluk, maar werd zij of hij omvergereden door een van de wagens van de reddingswerkers die in allerijl kwamen aangesneld. Verder onderzoek moet uitsluitsel brengen.