Waardering voor regionale televisiezenders daalt

De waardering voor de regionale tv-zenders gaat omlaag, net als hun reclame-inkomsten. Dat blijkt uit een studie van Podium Perception Management (PPM), besteld door Vlaams minister van Media Ingrid Lieten. Uit het onderzoek blijkt verder dat de zendgebieden van verschillende zenders onvoldoende homogeen zijn. Lieten legt de bal nu in het kamp van de zenders.

De gemiddelde waardering van de kijkers voor de regionale journaals daalde tussen 2010 en 2012 van 7,54 tot 7,16. Enkel WTV, Focus en TV Limburg weten het cijfer van 7,5 nog min of meer te benaderen. ROB TV en TV Oost halen niet langer de norm van 7,0 die werd vastgesteld in de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse regering, Ring TV nauwelijks. Het kijkerspubliek van de zenders blijft overwegend oud, concluderen de onderzoekers.

Een oplossing ligt niet voor de hand. "De huidige zendgebieden van Ring TV en TV Oost zijn dermate heterogeen dat het onmogelijk lijkt om met welke redactionele strategie dan ook een dagelijks journaal te maken dat relevant en boeiend is voor de hele gemeenschap", stellen de onderzoekers. "Een hertekening is dus een noodzakelijke voorwaarde om weer aan te knopen met betere waarderings- en bereikcijfers."

Zo bestaat TV Oost eigenlijk uit twee homogene gebieden, rond Sint-Niklaas en rond Aalst. Ring TV leunt dan weer dicht aan bij de hoofdstad en zou het best fusioneren met TV Brussel. Voor RTV Kempen, RTV Mechelen en Rob TV stelt het onderzoek een beperkte bijsturing van het zendgebied voor. Alle zendgebieden moeten hoe dan ook meer focussen op een centrumstand, die de mensen verbindt. "De selectie van nieuwsitems zou veel meer rekening moeten houden met deze verbindende factoren."

Ook met de inkomsten van de zenders gaat het niet goed. Die kenden hun piek in 2007 en gaan sindsdien omlaag. Als mogelijke oorzaken voor het gebrek aan interesse bij adverteerders, stippen de onderzoekers de lage waardering en het dalende bereik aan. Ook het oudere kijkerspubliek is een slechte zaak voor de reclame-inkomsten. Een ander probleem is de "zeer agressieve" prijzenpolitiek van VTM, die wordt gevolgd door Radio 2 en SBS.

"Het is nu eerst aan de zenders om te bekijken of een aanpassing van de zendgebieden een optie is", zegt minister van Media Ingrid Lieten. "Ze moeten zelf hun conclusies trekken." De minister spoorde de zenders eerder al aan om in grotere verbanden samen te werken, bijvoorbeeld om enkele gemeenschappelijke programma's te maken of om reclame te werven.