Takelen van wagons ontspoorde Franse trein volop bezig

In de buurt van Parijs is begonnen aan de berging van de wagons van de ontspoorde trein. Het takelen van de wagons duurt wellicht nog tot zondag. Na het verwijderen van de eerste wagon zijn geen nieuwe lichamen meer gevonden. "De balans van zes doden is definitief", klinkt het.

Na het verwijderen van de eerste wagon zijn geen nieuwe lichamen meer gevonden. "Balans van zes doden is definitief", zegt de prefect van Essonne, Michel Fuzeau. "We zijn nu zeker dat er geen bijkomende slachtoffers zijn. De balans wordt definitief, met zes overledenen."

"De komende dagen gaat men proberen om de beschadigde treinwagons helemaal weg te takelen", zegt VRT-journalist Stefan Meerberghen. "Dat gebeurt met een enorme - Belgische - kraan die 700 ton kan hijsen."

Volgens Meerberghen gaat men proberen om die wagons helemaal boven het stationsgebouw uit te tillen. "Een moeilijke onderneming, waarbij men gaat proberen om het station zelf en de ondergrond niet te beschadigen, want in die ondergrond liggen heel wat gasleidingen."

Zeker 6 doden

De trein - met bijna 400 reizigers - was op weg van Parijs naar Limoges toen hij in het station van Brétigny-sur-Orge ontspoorde en op het perron botste. Daarbij vielen zeker zes doden en dertig gewonden. Acht gewonden zijn nog in levensgevaar.

Volgens de SNCF is het ongeluk wellicht te wijten aan een defecte wissel. Er zou een klem zijn losgekomen tussen twee sporen in een wissel. De SNCF gaat nu alle wissels van dat type laten onderzoeken.  Intussen zijn er drie onderzoeken aan de gang: een door de SNCF, een door het Franse ministerie van Verkeer een door het gerecht.

Eerder had de Franse: minister van Transport Frédéric Cuvillier gezegd dat er geen sprake is van een menselijke fout. Hij heeft zelfs lof voor de "uitzonderlijke reflexen van de treinbestuurder die onmiddellijk het alarmsysteem in werking gesteld heeft waardoor een botsing met een andere trein voorkomen werd".

AP2013

De minister denkt eerder aan een fout bij het materieel of bij de infrastructuur. Hij roept op tot een modernisering van het Franse spoorwegnet, waar de voorbije jaren fors bezuinigd is. Eerder had een reizigersorganisatie kritiek geuit op wat ze de versleten treinen noemt. Die organisatie had het zelfs over "trains poubelles".

Zwaarste treinramp sinds 1988

Het ongeval kostte het leven aan zes mensen. Volgens een verantwoordelijke van de hulpdiensten zijn er geen kinderen bij de dodelijke slachtoffers. Vannacht werd de zoektocht naar mogelijke andere slachtoffers voortgezet.

Reizigers en getuigen maakten gisteravond gewag van ware horrorscènes. "Ik heb veel gewonden gezien, vrouwen en kinderen geblokkeerd in de trein. De mensen schreeuwden, een man bloedde aan zijn aangezicht", aldus de 30-jarige Vianey Kalisa, die in het station wachtte op een trein naar Parijs.

Een 57-jarige passagier, Marc Cheutin, verklaarde dat hij "over een persoon moest stappen die onthoofd werd", om uit de wagon te geraken waarin hij zich bevond.

Volgens Buitenlandse Zaken zijn er geen Belgen onder de doden of gewonden. Er is ook niets bekend over Belgen die de trein genomen zouden hebben.

Het gaat om de zwaarste treinramp in Frankrijk sinds 1988, toen in het Parijse Gare de Lyon 56 mensen om het leven kwamen.