Meer mobiele gebruikers voor sterk presterend Facebook

De socialenetwerksite Facebook heeft erg goede kwartaalresultaten gepresenteerd. Met een nettowinst van 253 miljoen dollar op een omzet van 1,38 miljard euro doet het beter dan verwacht. Het aantal mobiele gebruikers zit ook in de lift en dat rendeert: 41% van de reclame-inkomsten komt van mobiele toepassingen.

Het tweede kwartaal was erg succesvol voor het bedrijf van oprichter Mark Zuckerberg. Vorig jaar moest het nog een verlies van 119 miljoen euro incasseren, vandaag is er een nettowinst van 253 miljoen euro. Dit kwartaal steeg de omzet met maar liefst 53 procent. 

Facebook heeft het voorbije jaar ingezet op mobiele gebruikers en mobiele reclame en dat loont. "Al het werk om van de mobiele toepassing de beste ervaring van Facebook te maken, begint haar vruchten af te werpen. Het geeft ons een stevige basis voor de toekomst."

De CEO keek ook terug op het voorbije jaar: "Met dit kwartaal zetten we een punt achter het eerste jaar als een beursgenoteerd bedrijf". Ondanks het goede nieuws is het bedrijf nog niet op haar uitgifteprijs van een jaar geleden. Toen werd het aandeel gelanceerd aan 29 euro per aandeel, vandaag is het aandeel 20 euro waard. 

Volgens David Ebersman, financieel directeur bij de grootste socialenetwerksite ter wereld, spendeerden gebruikers elke dag in totaal 20 miljard minuten (333 miljoen uur) op Facebook.

Mobiel gebruik zit in de lift

Het voorbije kwartaal kwam 41 procent van de reclame-inkomsten uit het mobiele segment, goed voor een bedrag van 500 miljoen euro. Dat aandeel is ruim gestegen, want een jaar eerder vertegenwoordigden deze mobiele advertenties nog maar 30 procent. 

Maar liefst 819 miljoen op 1,15 miljard gebruikers van Facebook bezoeken de socialenetwerksite al eens via hun smartphone of tablet. Clark Fredricksen van het onderzoeksbureau eMarketer vindt de resultaten "ongelooflijk indrukwekkend". 

Volgens hem zal het bedrijf uit Menlo Park, Californië, dit jaar nog de grens 1,5 miljard euro aan reclame-opbrengsten overschrijden. "Naar mijn gevoel heeft Facebook op dit moment een straatlengte voorsprong op elk ander groot platform voor mobiele advertenties", aldus Fredericksen.