Rajoy kondigt 2 onderzoeken naar oorzaak treinramp aan

De Spaanse premier Mariano Rajoy heeft aangekondigd dat er twee aparte onderzoeken worden ingesteld om de oorzaak van de treinramp nabij Santiago de Compostela te achterhalen. Tegen één van de bestuurders van de ontspoorde trein wordt een gerechtelijk onderzoek gestart. Volgens El País heeft hij toegegeven dat hij op het moment van het ongeval te snel reed. "Ik reed 190 kilometer per uur", zou hij over de radio aan stationsbedienden hebben gezegd.
Rajoy bezocht vanmorgen de plaats van de ramp.

Vanmorgen bracht premier Rajoy een bezoek aan de plaats waar de trein gisterenavond is ontspoord. Eerder had hij via Twitter zijn medeleven betuigd met de slachtoffers en hun nabestaanden. De premier is zelf uit de regio afkomstig.

Na afloop zei hij dat er twee onderzoeken worden ingesteld om de oorzaak van de ramp te achterhalen. Enerzijds gaat het gerecht aan de slag met een onderzoek tegen één van de chauffeurs, anderzijds zal ook de Comisión de Investigación de Accidentes Ferroviarios een onderzoek starten. Die commissie, verbonden aan het ministerie van Transport, Openbare Werken en Communicatie, onderzoekt ernstige spoorwegongevallen.

Rajoy kondigde eveneens drie dagen van nationale rouw aan. Ook koning Juan Carlos en kroonprins Felipe betuigen hun medeleven. Zij schorten als teken van rouw al hun officiële activiteiten op.

De president van Galicië Alberto Nuñez Feijóo heeft 7 dagen van rouw afgekondigd in de regio. "Het wordt de meest zwaarwichtige rouw in de geschiedenis van Galicië", voegde hij eraan toe.

"Ik reed 190 kilometer per uur"

Eerder vandaag citeerde de krant El País uit opnames van de communicatie tussen de bestuurder van de trein en medewerkers van het station van Santiago de Compostela. 

"Ik hoop dat er geen doden zijn", zou de bestuurder vlak na het ongeval hebben gezegd. "Die wil ik niet op mijn geweten hebben."

Vervolgens verklaarde hij op het moment van het ongeval 190 kilometer per uur te hebben gereden. Nochtans lag de snelheidslimiet op die plek op 80 kilometer per uur. De trein moest er immers een scherpe bocht nemen.

Een verklaring voor de overdreven snelheid gaf de bestuurder niet. Het bewuste stuk spoorweg werd op 10 december 2011 in gebruik genomen. Nog diezelfde dag maakte een trein in de scherpe bocht een gevaarlijke slingerbeweging waardoor verschillende inzittenden hun evenwicht verloren. Naar aanleiding van dit incident werd toen de richtlijn verspreid op die plek niet sneller dan 80 kilometer per uur te rijden.

"Onderhoud en controle waren perfect"

De directeur van de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe heeft alvast laten weten dat de trein geen technische mankementen had. Gisterenochtend waren alle stellen nog gecontroleerd.

"De treinen worden om de 7.500 kilometer geïnspecteerd. Daarna gebeurt dat na 50.000 kilometer en daarna na 150.000 kilometer", verklaarde Julio Gómez-Pomar Rodríguez aan de radio. "Anders gezegd: het onderhoud en de controle van de trein waren perfect."

Hij voegde eraan toe dat de bestuurder van de trein 30 jaar ervaring heeft bij Renfe en al meer dan een jaar op de lijn reed waarop het ongeval gebeurde.