Belgacom strikt 46.000 nieuwe "mobiele klanten"

Belgacom heeft de voorbije maanden 46.000 nieuwe "mobiele" klanten weten aan te trekken. Het telecombedrijf blijft trouwens op koers om te voldoen aan zijn jaarverwachtingen. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten die het telecombedrijf vanmorgen heeft uitgestuurd. Het goede nieuws was meteen voelbaar op de beurs: het aandeel van Belgacom schoot vanmorgen de hoogte in.

De stijging van het aantal mobiele klanten kwam er dankzij een commercieel offensief. Ook het aantal tv-klanten, internetklanten en packs-klanten steeg. Concurrent Mobistar moest begin deze week nog een winstwaarschuwing uitsturen omdat het veel mobiele bellers was kwijtgespeeld. Sinds de herfst van vorig jaar kunnen mobiele bellers kosteloos van operator veranderen en daarvan maken veel klanten gebruik.

De omzet van Belgacom kwam in het tweede kwartaal uit op 1,583 miljard euro, 1,7 procent minder dan een jaar geleden. De bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) kwam uit op 430 miljoen euro: 1,9 procent minder dan een jaar geleden, maar wel beter dan de analistenverwachtingen. Die analisten, gepolst door Bloomberg, waren uitgegaan van een ebitda van 414 miljoen euro. Netto hield Belgacom in het tweede kwartaal 155 miljoen euro over, ook meer dan de analistenverwachtingen.

Belgacom blijft op koers om de jaarverwachtingen waar te maken, met name groepsopbrengsten die 1 tot 2 procent lager liggen dan vorig jaar en een groeps-ebitda die 4 tot 6 procent lager ligt dan de aangepaste ebitda van 1,801 miljard euro van 2012.

Aandeel schiet de hoogte in

De beleggers reageren erg positief op de resultaten. Het aandeel staat al de hele voormiddag op een winst van ruim 7 procent.