Nieuwe wet in strijd tegen koperdiefstallen bij spoor

Een nieuwe wet moet het aantal koperdiefstallen bij het spoor terugdringen. Wie handelt in oude metalen, zal worden verplicht om de aankoop van koper elektronisch te betalen. Eerdere richtlijnen bleken niet voldoende om het aantal diefstallen terug te dringen.
Koperdiefstallen langs de sporen leiden vaak tot vertragingen.

De spoorwegen worden al lange tijd geteisterd door koperdiefstallen. Vorig jaar werden in ons land 1.362 koperdiefstallen geregistreerd, een stijging met 81 procent in vergelijking met 2011, en goed voor in totaal 180 km gestolen kabels. Die diefstallen leidden samen tot zowat 66.000 minuten (of 46 dagen) vertraging op het spoor.

Enkele jaren geleden nam de overheid al maatregelen om de plaag tegen te gaan. Zo wordt de identiteit van de verkopers van koper al een aantal jaren bewaard, maar de bestaande maatregelen bleken niet voldoende om het aantal diefstallen terug te dringen.

De overheid gooit nu een nieuwe wet in de strijd. Wie in oude metalen handelt, zal worden verplicht om de aankoop van koper elektronisch te betalen. Contant geld is niet langer toegelaten.

Infrabel, de beheerder van het spoorwegnet in ons land, en de NMBS verwachten veel van de nieuwe wet. "Door de nieuwe wet heb je onmiddellijk een elektronisch spoor en dat in combinatie met het feit dat de identiteit van de aanbieder van koper verplicht geregistreerd moet worden, is een afschrikkingseffect voor potentiële koperdieven", zegt Frédéric Petit van Infrabel. "Anderzijds hebben de politiediensten nu veel meer middelen om eventuele koperdieven te traceren."

De nieuwe wet is op 19 juli in het Belgisch Staatsblad verschenen. In Frankrijk, waar een gelijkaardige wet al sinds augustus 2011 bestaat, is het aantal koperdiefstallen met bijna de helft gedaald.