Ook een Jan Becauseffect op de kijkcijfers

Het laatste "Journaal" met Jan Becaus had 1.028.613 kijkers en 63 procent marktaandeel gisterenavond. De aflevering van "Terzake" met Becaus was goed voor 291.302 kijkers en 16,3 procent marktaandeel. De exit van de éminence grise van de Vlaamse tv-ankers heeft de openbare omroep duidelijk een kijkpiek opgeleverd: meer dan een miljoen kijkers.

"Ondanks het mooie weer hebben de kijkers toch massaal de moeite genomen om de laatste nieuwspresentatie van Jan Becaus te bekijken. Het bewijst dat Jan Becaus zéér populair was geworden", zegt Bjorn Verdoodt, woordvoerder van de VRT. Ook het duidingsmagazine "Terzake" waarin Jan Becaus te gast was, genoot van een onmiskenbaar Becauseffect.

Ter vergelijking: de best bekeken "Journaal"-uitzending van de voorbije week was die van 22 juli, op nummer 3 in de top 10, en die haalde 701.071 kijkers en een marktaandeel van 54,28 procent. De nummer 1 van die week was een aflevering van "FC De Kampioenen" met 823.967 kijkers en 46,98 procent marktaandeel. Zo werd Becaus op zijn laatste werkdag ook nog een kijkcijferkampioen.

Bij het "VTM nieuws" was het Jan Becauseffect ook te merken. "Onze nieuwsuitzending van 19 uur haalde ongeveer 130.000 kijkers minder dan de dag ervoor", zegt Hilde Espenhout van de persdienst van VMMa. "Maar we gunnen het Jan Becaus wel."

Dat was gisteren in het "VTM nieuws" zelf ook te merken, want ook het "VTM nieuws" had een reportage over de gelukwensen en bloemen die VTM-anker Elke Pattyn was gaan bezorgen aan Jan Becaus.