Sanoma krijgt klappen op de advertentiemarkt

De Belgische tak van het Finse mediaconcern Sanoma krijgt forse klappen. De inkomsten uit de advertentiemarkt zijn in het tweede kwartaal met 13 procent gedaald ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten van het moederbedrijf.
Aimé Van Hecke is de CEO van Sanoma Magazines Belgium.

Sanoma geeft in ons land magazines uit als Libelle, Flair en Story en het participeert ook in de televisiezenders Vier en Vijf en in het magazine Humo.

De Belgische omzet van Sanoma ging in het tweede kwartaal 2,6 procent achteruit tot 53,2 miljoen euro. Voor het volledige eerste halfjaar is dat -3,5 procent tot 107,4 miljoen euro. Die daling is toe te schrijven aan de advertentiemarkt, met een daling van 13 procent in het tweede kwartaal en van 14 procent in het eerste semester. Het bedrijf ontsnapt dus niet aan de crisis op de hele advertentiemarkt.

Vooral bij print is de daling fors: -18 procent in het tweede kwartaal. Bij online is dat -8 procent, bij televisie en radio -6 procent. Voor het semester is dat respectievelijk -19 procent, -18 procent en -4 procent. Op de lezersmarkt houdt het bedrijf wel stand: in het tweede kwartaal ligt de omzet 1 procent hoger, op semesterbasis is er een daling van 1 procent. Bij de abonnementen is er groei, maar de losse verkoop daalt.

Bij de hele Finse mediagroep daalde de omzet in het tweede kwartaal met 8,5 procent tot 591,2 miljoen euro. De nettowinst daalde met 83,3 procent tot 23 miljoen euro. De advertentiemarkten in Sanoma's kernlanden blijven beneden peil, zegt CEO Harri-Pekka Kaukonen. Een verbetering in de tweede jaarhelft is weinig waarschijnlijk, klinkt het. Het bedrijf verlaagde vorige week reeds de verwachtingen voor 2013.