Colosseum is niet langer "een rotonde"

De Romeinse burgemeester heeft de voornaamste toegangsweg naar het Colosseum afgesloten voor het verkeer, om het te beschermen tegen de uitlaatgassen. "We hebben het monument te lang als rotonde gebruikt", zegt hij.
imago stock&people

Sinds vanmorgen is het voor gemotoriseerde voertuigen niet meer mogelijk om langs het laatste deel van de Via dei Fori Imperiali te rijden tot aan het Colosseum te rijden. Het is het eerste grote wapenfeit van Ignazio Marino, de nieuwe burgemeester van Rome. In de toekomst wil hij de Via dei Fori Imperiali volledig afsluiten voor het verkeer.

Het initiatief wordt niet toegejuicht door de handelaars in de buurt die vrezen dat ze inkomsten zullen verliezen. De burgemeester trekt zich weinig aan van het protest, want hij wil het eeuwenoude monument, dat zwart ziet door de vervuiling, beschermen tegen de uitlaatgassen. "Als ik moet kiezen tussen iemand die zijn wagen niet voor zijn winkel kan plaatsen en de bescherming van het Colosseum, dan kies ik voor het tweede."

Marino betreurt dat zijn stad het monument te lang stiefmoederlijk heeft behandeld. "Ik denk dat we het bekendste monument ter wereld hebben en het hebben getransformeerd in een rotonde."

Het Colosseum (Amphitheatrum Flavium) is gebouwd in de eerste eeuw na Christus en was het grootste amfitheater van het Romeinse rijk. Op zijn hoogdagen bood het Colosseum plaats aan 50.000 toeschouwers die zich vergaapten aan gladiatorengevechten, dierengevechten en later ook aan executies van christenen.

In de eeuwen na de val van het West-Romeinse rijk werd het Colosseum gebruikt als goedkope "steengroeve" voor de bouw van andere gebouwen en kerken. Pas eind 18e eeuw werden de eerste stappen gezet om het historische gebouw te conserveren. Nu wordt het Colosseum jaarlijks door zo'n 6 miljoen bezoekers bezocht.

Associated Press / Source : AP