Gezi- en Taksim-merchandising verkoopt als zoete broodjes

Turkse handelaars hebben een opmerkelijke manier gevonden om voordeel te halen uit de recente protesten in hun land. Ze commercialiseren de slogans en verkopen ze als souvenirs. "Sommige prullen verkopen zo vlot dat we aan de vraag niet kunnen voldoen."

De Turkse handelaars die tijdens de protesten steen en been klaagden over de dalende inkomsten, hebben intussen een handige manier gevonden om de protesten in hun voordeel uit te buiten. De souvenirwinkels in Istanbul puilen tegenwoordig uit van de Gezi- en Taksim-merchandising.

Naast de iets traditionelere gothic- en anarchistische kleren, is er nu dus een hele reeks kleren, badges en gadgets met slogans van de recente protesten. En die spulletjes verkopen vlot. "Ik heb nooit genoeg t-shirts in voorraad", zegt Pinad Bad, een 30-jarige verkoopster in een souvenirwinkel op enkele straten van het Taksimplein.

Ook de boeken over het protest gaan als zoete broodjes over de toonbank. Het populairste boek zit volgens de uitgever zelfs al aan de elfde druk.