De Bijenkorf sluit vijf winkels

Het Nederlandse winkelconcern De Bijenkorf sluit vijf van zijn twaalf winkels. In totaal verdwijnen er 262 arbeidsplaatsen. Tegelijkertijd investeert het warenhuis de komende vijf jaar meer dan 200 miljoen euro in de zeven winkels die overblijven.

De filialen van De Bijenkorf in Arnhem en Enschede gaan begin 2014 dicht, in het voorjaar van 2016 sluiten de deuren van de filialen in Groningen, Breda en Den Bosch.

De locaties Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Maastricht, Eindhoven en Amstelveen zijn volgens de onderneming "het beste gepositioneerd" om op te waarderen. In deze steden gaat de Bijenkorf onder meer nieuwe merken aan het assortiment toevoegen, de service verbeteren en fors verbouwen.

Topman Giovanni Colauto benadrukt dat de strategische keuzes niet zijn genomen of versneld door het moeilijke economische klimaat. "We zijn een winstgevende onderneming. Wij maken de strategie los van de economische gang van zaken. Er zijn geen slechte regio's, alle vestigingen zijn winstgevend. Maar we hebben keuzes gemaakt. Alle filialen zijn beoordeeld op een cruciale combinatie van factoren. Deze locaties voldoen aan alle vereisten om een internationaal topniveau te bereiken", zo zegt Colauto. "De winkels krijgen allemaal het niveau van ons Amsterdamse vlaggenschip".