8 op de 10 verzekeringen voor smartphones "ronduit slecht"

Verzekeringen die aangeboden worden bij de aankoop van een nieuwe smartphone, zijn van een slechte kwaliteit. Tot die conclusie komt Test-Aankoop. De consumentenorganisatie vindt dat de overheid dringend moet optreden tegen de onwettige bedingen in bepaalde verzekeringscontracten en zal daarover een brief sturen naar minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A).

Bij aankoop van een nieuwe smartphone stelt de verkoper tegenwoordig vaak een verzekering voor tegen diefstal, ongelukken of defecten. Volgens Test-Aankoop zijn die contracten niet van goede kwaliteit. "Acht op de tien zijn zelfs ronduit slecht", klinkt het. "Vaak is de dekking (heel) beperkt, bevat het contract onwettige bedingen en/of bepalingen die voor interpretatie vatbaar zijn. Daarbij komt dat de premie vaak buitensporig is in vergelijking met de gedekte risico's en de kwaliteit van de dekking."

Test-Aankoop klaagt onder meer aan dat de consument bij de aankoop van een smartphone en de daarbijhorende verzekering nauwelijks de kans krijgt om de dekking onder de loep te nemen, terwijl die enorm verschilt naargelang het contract. Wat de oorzaken betreft die in aanmerking komen voor een tussenkomst, vond Test-Aankoop in alle contracten beperkingen of bepalingen die voor te veel interpretaties vatbaar zijn, waardoor de dekking sterk wordt ingeperkt.

Het meest verontrustend vindt de consumentenorganisatie dat er onwettige bedingen in de contracten staan. "Soms wordt de gebruiker bijvoorbeeld verplicht om zijn gsm "als een goede huisvader" te gebruiken of verliest hij het recht op een vergoeding na twee gevallen van total loss, zelfs al loopt het contract nog. De gebruiker is dus niet meer gedekt, maar blijft wel betalen."

Test-Aankoop heeft naar eigen zeggen nog nooit zoveel inbreuken op de verzekeringswet vastgesteld en besliste daarom geen "Beste koop" aan te duiden.