Start- en landingsbaan 02/20 wordt binnenkort 01/19

Een van de drie start- en landingsbanen op de luchthaven van Zaventem krijgt over enkele weken een nieuwe naam. De baan 02/20 verandert dan in 01/19. De reden: het magnetische noorden is een beetje opgeschoven.
(archieffoto baan 07L/25R)

De namen van start- en landingsbanen op luchthavens zijn wereldwijd aan bepaalde regels gebonden. Op alle luchthavens dragen de banen een nummer van 1 (aangegeven als 01) tot 36, afhankelijk van hun oriëntatie ten opzichte van het kompas.

Het nummer 09 staat daarbij voor het oosten (90°), 18 voor het zuiden (180°), 27 voor het westen  (270°) en 36 voor het noorden (360°). Omdat start- en landingsbanen in twee richtingen gebruikt kunnen worden, krijgen ze twee nummers, waarvan het verschil altijd 18 is (gelijk aan een verschil van 180°).

Baan 02 in de ene richting is bijvoorbeeld ook baan 20 in de andere richting en wordt dus start- en landingsbaan 02/20 genoemd. Die baan op de luchthaven van Zaventem krijgt nu een andere naam en dat omdat het magnetische noorden van onze planeet een beetje is opgeschoven. De locatie van het magnetische noorden is namelijk niet helemaal stabiel en verschuift elk jaar een beetje.

Door die verschuiving kunnen luchthavens op een bepaald moment een start- en landingsbaan hebben waarvan het nummer niet langer klopt met de realiteit van het kompas. Hoewel de jaarlijkse verschuiving niet zo groot is en een naamsverandering uitzonderlijk is, heeft Brussels Airport "nu toch het punt bereikt dat baan 02/20 omgedoopt moet worden tot baan 01/19", meldt de luchthavenuitbater in een persbericht.

Niet zomaar nummer herschilderen

De naam zal in de nacht van 18 op 19 september veranderd worden. Daar komt veel meer bij kijken dan enkel het nummer op de baan aan te passen. De naam van de baan wordt namelijk in honderden officiële documenten en op plannen vermeld. Die moeten allemaal aangepast worden, om te voorkomen dat er bij piloten verwarring zou ontstaan.

Omdat een naamswijziging zelden voorkomt, is er weinig praktijkervaring met hoe zoiets moet gebeuren. "Een speciaal projectteam brengt alle mogelijke consequenties van de naamswijziging in kaart met inbegrip van de impact ervan op de activiteiten van de verschillende bedrijven en departementen op Brussels Airport", laat Brussels Airport weten.

"Gezien de enorme impact van deze naamswijziging voor de luchtverkeersleiding speelt ook Belgocontrol een vitale rol in het project. Op dit moment zijn er nog maar weinig praktijkvoorbeelden die als referentie kunnen dienen. Onze ervaring met de naamswijziging zal dan ook in detail gedocumenteerd worden zodat ze bij volgende naamswijzigingen nuttig kan zijn."