Zelfstandigen niet blij met Astrid Bryan-krasbiljet

Maandag brengt de Nationale Loterij een krasbiljet op de markt in samenwerking met Hollywoodvrouw Astrid Bryan. Het biljet zal toepasselijk "Bling Bling by Astrid Bryan" heten. Gisteren verscheen het koninklijk besluit daarover in het Belgische Staatsblad. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) spreekt van een onhoudbare spreidstand.

De Nationale Loterij mikt met het biljet naar eigen zeggen op 18-tot-34-jarigen. "Onze doelgroep is duidelijk meerderjarig en zoals altijd zijn de krasspelen van de Nationale Loterij verboden voor minderjarigen", zegt De Nationale Loterij in De Standaard en Het Nieuwsblad.

"Nationale Loterij zet de kat bij de melk"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) twijfelt eraan of de Nationale Loterij met het krasbiljet enkel op meerderjarigen mikt. "Astrid Bryan is vooral populair bij jongeren", klinkt het. De organisatie spreekt van een onhoudbare spreidstand bij de Nationale Loterij.

"Enerzijds mikken ze met een bepaald product duidelijk op jongeren en anderzijds voeren ze de controles bij verkooppunten op om na te gaan of ze niet aan jongeren verkopen."

Volgens het NSZ gaat de Nationale Loterij nu het hele jaar mysteryshoppers inzetten die moeten nagaan of krantenwinkels loterijproducten verkopen aan minderjarigen, terwijl dat vroeger enkel in de maand augustus was. Krantenwinkels die tegen de lamp lopen, riskeren een boete. Volgens het NSZ moet de wetgever de verantwoordelijkheid niet alleen bij de verkopers leggen, maar ook bij de minderjarigen en hun ouders. "Het kan niet langer dat zij niet beboet worden bij de aankoop van krasbiljetten en trekkingsspelen door minderjarigen", klinkt het.