11 procent minder bezoekers voor Kinepolis

Bioscoopgroep Kinepolis heeft tijdens het eerste semester 8,4 miljoen bezoekers over de vloer gekregen, een daling van 11,1 procent. De groep wijt de daling aan het strenge winterweer en een zwak lokaal filmaanbod, zowel in België, Frankrijk als Spanje. Ook de aanhoudende economische crisis in Spanje strooit roet in het eten.

De winst daalde met 4,1 procent tot 14,3 miljoen euro. De opbrengsten tijdens de eerste jaarhelft kwamen uit op 109,7 miljoen euro, een daling van 6,5 procent. De opbrengsten daalden minder dan het bezoekcijfer, dankzij de hogere consumptie per bezoeker (+7,4 procent), de hogere opbrengsten uit schermreclame (+15,7 procent) en de hogere opbrengsten van reclameregie Brightfish (+7,6 procent).

Lokaal filmaanbod blijft achter

Vooral wat de Franstalige films betreft, bleven de grote kleppers uit. In het eerste semester van 2012 werd de helft van de top 10-lijst van Kinepolis Frankrijk ingenomen door Franse films, zoals "Intouchables", "La vérité si je mens" en "Sur la piste du Marsupilami". Nu haalde slechts 1 Franse film ("Les profs") de top 10.

Ook in Vlaanderen bleef het Vlaamse filmaanbod achter op het eerste semester van 2012. Toen waren er films als "Tot altijd" en "Plop wordt Kabouterkoning". Die scoorden beter dan "Bingo" en "Crimi Clowns" in het eerste semester van dit jaar.

In Spanje zorgde de aanhoudende economische crisis in combinatie met de btw-verhoging voor tegenvallende resultaten. Ook de lokale Spaanse filmproductie bleef achter.

Top 5 eerste jaarhelft

1. Iron Man 3

2. Fast and furious 6

3. Django unchained

4. The Croods

5. The hobbit: an unexpected journey

In de internationale top 5 van de eerste jaarhelft van 2013 prijken uitsluitend Hollywoodproducties. Dit in tegenstelling tot vorig jaar. De best bezochte Vlaamse film was "K3 bengeltjes".