Wetenschappers ontdekken oorzaak van jetlag

Wetenschappers aan de universiteit van Oxford hebben ontdekt hoe het komt dat we last hebben van jetlag wanneer we tussen verschillende tijdszones reizen. In principe zou onze "lichaamsklok" zich onder invloed van daglicht meteen moeten resetten, maar een proteïne met de naam SIK1 zet een rem op dit proces.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Cell en tonen aan dat de proteïne SIK1 verantwoordelijk is voor jetlag wanneer we tussen verschillende tijdszones reizen.

Onze "lichaamsklok" is hevig onder invloed van daglicht. Overdag regelt het ons hongergevoel, ons humeur en onze bloeddruk. 's Nachts ligt de afwezigheid van daglicht aan de basis van het feit dat we slapen.

Het team van de universiteit van Oxford heeft onderzocht hoe het komt dat ons lichaam niet meteen reageert wanneer we naar een andere tijdszone vliegen en het met daglicht wordt geconfronteerd daar waar het nacht zou "verwachten".

"Actieve genen"

In een poging hierop een antwoord te vinden, bestudeerden de wetenschappers de hersenen van muizen. Bij hen werkt net hetzelfde mechanisme van de lichaamsklok als bij mensen.

De resultaten toonden aan dat het DNA van het deel van de hersenen waar de lichaamsklok wordt geregeld, een verhoogde activiteit vertoont wanneer het met licht wordt geconfronteerd. Het licht maakt de genen een voor een "wakker".

Echter: de proteïne SIK1 legt deze "actieve genen" ogenblikkelijk weer stil. De proteïne functioneert als het ware als een rem op het effect dat licht op de hersenen heeft.

Bij experimenten waarbij de werking van SIK1 werd gereduceerd, waren de muizen in staat hun lichaamsklok binnen de 24 uur te resetten wanneer die 6 uur in de tijd werd verplaatst. Gewone muizen hadden tot 6 dagen nodig om dit te doen.

Volgens het team onderzoekers kan deze ontdekking op termijn leiden tot nieuwe medicijnen om jetlag te bestrijden. De manipulatie van SIK1 kan ook in de behandeling van schizofrenie nuttig zijn, omdat storingen in de lichaamsklok eveneens aan de basis van dit ziektebeeld liggen.