Reizigersaantal Thalys groeit licht dankzij de Fyra

Thalys kan voor 2013 voorlopig al bij al mooie cijfers voorleggen. In het totaal vervoerde het bedrijf 0,8 procent meer reizigers. Een groot deel daarvan is te danken aan het Fyra-debacle. Sinds het wegvallen van die hst-trein is het aantal Thalys-tickets op die lijn met 44 procent gestegen.

Het Fyra-fiasco was alvast goed nieuws voor Thalys. Sinds het wegvallen van die falende hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam, heeft Thalys op die lijn 44 procent meer tickets verkocht. "Daarom gaan we vanaf 7 oktober twee bijkomende verbindingen per dag inleggen en vanaf halfweg december zelfs 3 bijkomende treinen."

Daarnaast doet de bestemming Keulen het bijzonder goed, daar is het aantal reizigers met 3,7 procent gestegen. Parijs kan intussen steeds minder reizigers bekoren. Voor het tweede jaar op rij ging het aantal reizigers op dat traject achteruit. De verbinding tussen Brussel en de Franse hoofdstad is goed voor ongeveer de helft van alle Thalys-verkeer. De gestage achteruitgang van de lijn is dus geen goed nieuws voor het bedrijf.

Vanaf 2015 wil Thalys een volwaardig spoorbedrijf worden dat volledig verantwoordelijk wordt voor het materieel, de veiligheid en de dienstregelingen op Belgisch en Frans grondgebied, in Duitsland en Nederland verandert er voorlopig niets. Nu zijn het de aparte spoorwegmaatschappijen van de verschillende partnerlanden die daarvoor verantwoordelijk zijn.

Door enkele kernactiviteiten in België en Frankrijk zelf uit te voeren, wil het bedrijf het aanbod en de kwaliteit verbeteren. Het personeel van het nieuwe bedrijf zal van de NMBS en de SNCF komen. Dat laatste zou gebeuren met respect voor het sociaal overleg.