Huts wil "Gents model" in Antwerpse haven

In een open brief roept Fernand Huts, de topman van Katoen Natie, de havenautoriteiten in Antwerpen op om de wet-Major toe te passen zoals dat gebeurt in de Gentse haven. Hij valt ook uit naar het Antwerpse havenbestuur.
BELGA/DIRKX

Enkele dagen geleden kondigde Huts al aan dat hij voor 211 miljoen euro geplande investeringen in de Antwerpse haven naar elders wil dirigeren. Dat gebeurt uit onvrede omdat de havenvakbonden en de sociale inspectie eisen dat de 820 werknemers van het filiaal Logisport in de Waaslandhaven nabij Antwerpen het (duurdere) statuut van havenarbeider krijgen in plaats van bediende nu.

In een open brief aan de media, het havenbestuur en de gemeenteraad van Antwerpen herhaalt Huts zijn ongenoegen over die kwestie. Hij spreekt over rechtsonzekerheid en maakt zich sterk dat hij het "onwettig" standpunt van de havenbonden juridisch kan weerleggen.

Huts herhaalt ook dat niet enkel de nieuwe investeringen, maar ook de betrokken 820 banen bij Logisport in het gedrang dreigen te komen. Hij valt bijzonder uit naar havenschepen Marc Van Peel en de CEO van het havenbedrijf, Eddy Bruyninckx. Van Peel krijgt extra de wind van voren omdat hij "voor de tv verklaard heeft niet wakker te liggen van het gebeuren en wegvallen van 211 miljoen euro investeringen".

Van Peel en Bruyninckx wordt ook verweten dat ze zowel de scheepsherstelling als de automobielnijverheid en de papiertrafieken uit Antwerpen hebben laten vertrekken, dat ze bedragen aan buitenlandse bedrijven kwijtschelden en verlieslatende investeringen in het buitenland, onder meer Dubai, uitvoeren. Nu wordt ook de hoogtechnologische logistiek bedreigd, aldus Huts.

"Gents voorbeeld" kan probleem oplossen

Nochtans ligt de oplossing volgens Huts voor de hand. In de Gentse haven is de wet-Major die het statuut van havenarbeider beschermt, enkel van toepassing langs het kanaal en in de dokken. Alle andere haventerreinen vallen daar niet onder en daar kan dus gewerkt worden met logistieke bedienden en arbeiders, merkt Huts op.

Als diezelfde logica zou worden toegepast in de Antwerpse haven, zou het gebied waar Logisport actief is, net als de Scheldekaaien uit de wet-Major gelicht kunnen worden en worden tewerkstelling, investeringen en nieuwe arbeidsplaatsen gered, besluit Huts.

Hij beklemtoont dat hij geen enkele aanval wil uitvoeren op de wet-Major. Katoen Natie stelt 750 havenarbeiders volgens die wet te werk en zal dat ook in de toekomst blijven doen, belooft Huts.