Songs Iglesias gebruikt als foltertechniek onder Pinochet

De muziek van Julio Iglesias werd als foltertechniek gebruikt door het regime van Augusto Pinochet in Chili. Dat blijkt uit een studie over de Chileense dictatuur. Vandaag is het veertig jaar geleden dat de Chileense generaal aan de macht kwam door een militaire staatsgreep. In de nasleep van de coup zijn naar schatting 3.000 mensen om het leven gebracht.
AP1984

Niet enkel songs van Iglesias als "Un canto a Galicia" en "Por el amor de una mujer", maar ook het themalied van de film "A clockwork orange" van Stanley Kubrick of "My sweet lord" van George Harrison werden gebruikt om de gevangenen psychisch te breken, zegt Katia Chornik, onderzoekster aan de universiteit van Manchester. Ze baseerde haar studie op getuigenissen van oud-gevangenen en een lid van de geheime dienst onder Pinochet. "De songs waren een hele dag lang erg luid te horen", legt Chornik uit. "Populaire liedjes werden gebruikt om de gevangenen psychische en fysieke schade toe te brengen."

Deze praktijk werd niet enkel in Chili toegepast. Ook in het Amerikaanse leger is het een veel gebruikte tactiek. En een folterruimte in Iran werd ook wel eens de "discotheek" genoemd omdat de muziek er altijd zo luid stond. "De muziek was niet enkel een marteltuig. Door het volume helemaal open te zetten, kon men het geschreeuw van de gevangenen verbergen", zegt Chornik.

Veel gevangenen putten echter ook kracht uit muziek om de vele folteringen en vernederingen te doorstaan. Chornik wijst op een gevangenis in Santiago (Chili), waar enkele gedetineerden zelfs een koor hebben gevormd, Tres Alamos.