Brussels Airport wil autogebruik reizigers en werknemers terugdringen

Brussels Airport wil dat vier op de tien reizigers en personeelsleden tegen 2025 gebruikmaken van openbaar of gedeeld vervoer. Dat staat centraal in de mobiliteitsvisie van de luchthaven, die ze donderdag bekendmaakte naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit.

De luchthaven telt per dag gemiddeld 48.000 passagiers. Bovendien heeft Brussels Airport 20.000 werknemers. Ruim de helft van die passagiers en meer dan 8 op de 10 werknemers komen momenteel met de auto naar de luchthaven. In andere, naburige luchthavens wordt aanzienlijk meer gebruikgemaakt van de trein.

De luchthaven van Zaventem wil het aandeel autogebruikers daarom terugdringen. Vooral omdat er in tien jaar tijd mogelijk 10.000 banen bijkomen op de luchthaven en het aantal passagiers en het cargovervoer zullen toenemen. "De bereikbaarheid van de luchthaven is cruciaal als we de op een na belangrijkste groeipool van België willen blijven", zei CEO Arnaud Feist.

Volgens Feist is het nodig dat boven op de geplande uitbreiding van de treinverbindingen vanaf 2016 dankzij de Josaphat-tunnel, die voor een rechtstreekse verbinding naar het zuiden van België zorgt via de Europese wijk, extra inspanningen worden gedaan. "Niet alleen de frequentie moet omhoog, van acht naar zestien treinen per uur, maar ook onder meer het comfort."

Schijnbaar in tegenstrijd met de doelstelling om meer mensen met openbaar vervoer naar de luchthaven te laten komen, is de vraag voor een tweede toegangsweg tot de luchthaven via de E40, naast die via de A201, een plan dat al langer bestudeerd wordt door de Vlaamse overheid. "We gaan niet kunnen vermijden dat mensen met de wagen blijven komen. We zullen al een enorme stap gezet hebben als nog maar vier op de tien mensen met de eigen wagen komen. Bovendien zullen steeds meer mensen zich naar de luchthaven verplaatsen."

Enkele andere initiatieven die Brussels Airport voorstelt, zijn een tramverbinding, bijkomende fietsverbindingen en investeringen in duurzame oplossingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om energievoorzieningen voor elektrische voertuigen.