Matabosch volgt Mortier onmiddellijk op in Teatro Real

Joan Matabosch (52) is de nieuwe artistiek directeur van het operahuis Teatro Real in Madrid. Hij volgt onmiddellijk de Belg Gerard Mortier (69) op die onlangs in de krant El País verklaard had dat hij zou opstappen mocht hij zich niet kunnen vinden in de keuze voor zijn opvolger. Mortier (zelf doctor in de rechten) heeft het in een reactie over "een ingewikkelde juridische situatie".

Matabosch was van 1997 tot nu artistiek directeur van het Gran Teatre del Liceu in Barcelona. Hij zal het Teatro Real 6 jaar leiden.

Normaal gezien bleef Mortier nog tot eind 2016 aan de slag in Madrid. In een recent interview in El País zei hij dat hij had vernomen dat de regering na hem een Spanjaard wilde voor de functie. "Het criterium mag echter niet de nationaliteit zijn, het moet de kwaliteit zijn", zei Mortier toen. "Deze manier van denken bestaat niet meer in Europa. In Amsterdam is er een Libanees, in Milaan een Fransman,... het is belachelijk. Als de regering een naam doordrukt waarmee ik niet akkoord ga, dan zal ik niet tot 2016 wachten, dan vertrek ik." Het Teatro Real heeft die beslissing nu in zijn plaats genomen.

In datzelfde interview vertelde Mortier ook dat hij kanker heeft. Hij wordt momenteel behandeld. Aan de krant De Morgen heeft zijn naaste medewerker Simon Bauwens laten weten "geschokt te zijn door de "schandalige" mededeling". In een reactie aan El País noemt Mortier het "een ingewikkelde juridische situatie". "Nu hebben ze twee artistiek leiders, maar ik ben nog niet dood, hoewel sommigen dat zouden willen. Ze hebben gebruikgemaakt van mijn ziekte om het proces te versnellen", zegt Mortier, die benadrukt dat Matabosch "een sympathieke man" is, die hij "waardeert". Volgens het Spaanse persbureau Efe zou Mortier van plan zijn nog tot het einde van het seizoen te blijven en dan plaats te ruimen.

In een persbericht wenst het Teatro Real Mortier een spoedig herstel en wordt hij geloofd voor "zijn buitengewone werk van de afgelopen vier jaar". Mortier heeft een succesvol parcours afgelegd in Madrid met onder meer de "Così fan tutte"-enscenering door de Oostenrijkse regisseur Michael Haneke en "A perfect American" van Philip Glass.

Een lange, internationale carrière

Gerard Mortier deed zijn eerste ervaring in de operawereld op als assistent van de directeur van het Festival van Vlaanderen, Jan Briers. In de jaren 70 werkte hij voor de opera's van Düsseldorf, Hamburg, Frankfurt en Parijs.

Van 1981 tot 1991 was hij de intendant van De Munt in Brussel. In de jaren 90 was hij manager en artistiek directeur van de Salzburger Festspiele. Daarna werkte hij voor de Ruhr-Triënnale, de Opéra National de Paris en de New York City Opera. Sinds september 2010 was hij artistiek directeur van het Teatro Real.

In 2005 kreeg Mortier de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Algemene Culturele Verdienste. Hij is ook lid van de Akademie der Künste in Berlijn.