Huffington Post in 2015 in ons taalgebied?

De kans bestaat dat Vlaanderen en Nederland na 2014 ook een Nederlandstalige versie van The Huffington Post krijgen. Dat heeft Jimmy Maymann, de CEO van de Amerikaanse nieuwswebsite, gezegd in een interview met de krant De Tijd.

The Huffington Post bereikt maandelijks 75 miljoen mensen en is volop bezig met zijn internationale expansie. Volgende maand lanceert het een Duitse website en er zijn ook al lokale sites in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië.

Het Nederlandse taalgebied was lange tijd te klein voor een lokale site, maar volgens Maymann zou daar binnenkort verandering in kunnen komen. "Toen we twee jaar geleden ons plan opstelden, lag het minimum aantal inwoners om in een markt te beginnen op 25 miljoen (het Nederlandse taalgebied heeft 23 miljoen inwoners, nvdr). Maar we zien wel dat die grens gaandeweg naar beneden gaat, naarmate de online advertentiemarkt groeit. Als de limiet bijvoorbeeld naar 20 miljoen zakt, kan het interessant worden. Maar dat zou dan sowieso in een volgende fase zijn, na 2014."

"Minstens 15 procent van de reclamebudgetten moeten naar online gaan, anders beginnen we er niet aan", zegt Maymann nog. "Een andere voorwaarde is dat we in staat moeten zijn om een plaats te veroveren in de top vijf van lokale nieuwssites. Wie daar niet in slaagt, is niet relevant genoeg en slaagt er niet in zijn "fair share" in de advertentiemarkt te halen."

Dit jaar en volgend jaar focust The Huffington Post zich op uitbreidingen in de BRIC-landen, Japan, Mexico en de grootste vijf Europese landen.

De inhoud van The Huffington Post komt grotendeels van bloggers en columnisten die niet vergoed worden. Het bedrijf, dat in 2005 werd opgericht door Ariana Huffington, is sinds 2011 eigendom van het Amerikaanse internetconcern AOL.

Meer nieuws