Berging Costa Concordia gaat "langzaam maar zeker" vooruit

De berging van het cruiseschip Costa Concordia verloopt trager dan verwacht, maar verloopt voorlopig zonder al te grote tegenslagen. Verwacht wordt dat de berging tegen morgenochtend rond is. Het gaat om de grootste bergingsactie ooit.
AP2013
Langzaam maar zeker. Foto links rond 12 uur, foto rechts 90 minuten later.

Na een voorbereidingsperiode van een jaar is vandaag eindelijk een poging ondernomen om de Costa Concordia recht te trekken. Normaal zou de berging om 6 uur vanmorgen beginnen, maar door het slechte weer van vannacht liep de operatie zo'n 3 uur vertraging op.

Ingenieurs zullen nu, met behulp van metalen kabels en zware, met water gevulde containers op de zijkant van het schip, het schip rechtop proberen te "rollen" tot het in een speciale constructie van metaal en beton op de zeebodem staat.

De bergingsoperatie verloopt al bij al vlot. Het schip was volgens de scheepsbergers al rond 12 uur vanmiddag los van de rotsen waar het tegen gevaren was. "We hebben dat duidelijk gezien op de onderwatercamera's", klinkt het. De bodem zou wel erg beschadigd zijn door het ongeval en de maanden dat het wrak voor de kust gelegen heeft, maar er zouden geen onmiddellijke negatieve gevolgen zijn voor het milieu.

Het schip lag rond 20 uur vanavond al 13 graden rechter, maar moet nog 52 graden rechtgetrokken worden vooraleer het gesleept kan worden. Het bergingsteam is voorzichtig optimistisch en denkt dat dat laatste ook zal lukken. Het team wil naar eigen zeggen geen victorie kraaien vooraleer het schip effectief volledig recht ligt.

Er zal de hele nacht verder gewerkt worden en verwacht wordt dat het schip morgenvroeg volledig rechtop zal staan. Zodra dat het geval is, zal het schip aan een nieuwe inspectie worden onderworpen. Daarna zal het worden weggesleept en afgebroken.

ANDREAS SOLARO

600 miljoen euro

Het is de grootste bergingsoperatie van een schip ooit. Met een lengte van drie voetbalvelden en een gewicht van 114.000 ton is de Costa Concordia twee keer zo groot als de Titanic. De totale kostprijs van de berging wordt geschat op 600 miljoen euro.

De Costa Concordia verging op 13 januari 2012 voor de kust van het Italiaanse eiland Giglio. Het schip ligt sindsdien half onder water op zijn zij, nadat het na een aanvaring met een rots water had gemaakt en was gezonken.

Bij de ramp kwamen 32 mensen om het leven. Er zijn ook nog steeds twee mensen vermist. Vijf mensen zijn intussen veroordeeld voor doodslag. Kapitein Francesco Schettino staat momenteel terecht voor dezelfde aanklacht. Hem wordt ook verweten dat hij het schip vroegtijdig heeft verlaten.