"Koning ziet humor van reclamecampagne niet in"

Het Paleis eist dat de datingwebsite VictoriaMilan.be onmiddellijk een reclamecampagne waarin koning Filip en koning Albert II te zien zijn, stopzet. “Blijkbaar heeft de koning er de humor niet van ingezien”, reageert Sigurd Vedal, de Noorse baas van VictoriaMilan.be, in “Reyers laat”. Het is ook nog niet duidelijk of Vedal zal ingaan op de eis van het Paleis en de campagne zal stopzetten.

VictoriaMilan.be is een datingsite voor getrouwde mensen op zoek naar een amoureuze affaire.

In het kader van een reclamecampagne, die de discretie van de site in de verf moet zetten, pakt VictoriaMilan.be uit met affiches waarop koning Albert II zijn zoon, koning Filip, toefluistert: "Een goede raad, mijn zoon, wees altijd discreet". Het gaat om een foto die genomen is op 21 juli, de dag van de eedaflegging van koning Filip (lichte variant van de foto bovenaan).

Het bedrijf heeft geen toelating om afbeeldingen van de koninklijke familie te gebruiken, zo stelt het Paleis. "Ik heb contact opgenomen met de persverantwoordelijke van dit bedrijf en gevraagd om de campagne onmiddellijk stop te zetten, want ze gebruiken abusievelijk een afbeelding van de koninklijke familie, en ik heb aangegeven dat ik deze informatie publiek zal maken", aldus Pierre-Emmanuel De Bauw, directeur communicatie van het Paleis. Hij voegde toe dat er voorlopig geen gerechtelijke stappen zijn ondernomen.

Het commerciële gebruik van dergelijke afbeeldingen is onderworpen aan voorafgaande toelating. "Het gebeurt heel zelden dat men geen aanvraag indient", bevestigt De Bauw.

VictoriaMilan is niet aan zijn proefstuk toe

“We wilden aandacht voor onze dienst en het verhaal van koning Albert en zijn vermeende dochter leek ons perfect om dat te doen”, verdedigt Vedal (foto) de campagne van zijn bedrijf.

VictoriaMilan.be is overigens niet aan zijn proefstuk toe als het gaat over campagnes met een koninklijke inslag. In het voorjaar werd in Nederland een afbeelding van koningin Máxima gebruikt in een affichecampagne. “Het was een succesvolle campagne”, herinnert Sigurd Vedal zich. “We hebben de aandacht gekregen die we zochten.”

Of de affiches met de Belgische koningen blijven hangen of niet, daarover valt volgens Vedal morgenvroeg de beslissing.