"Klanten van Starbucks: laat uw wapens thuis"

Klanten van Starbucks laten in de toekomst hun vuurwapens beter thuis wanneer ze een van de filialen van de Amerikaanse koffieketen bezoeken. Dat heeft CEO Howard Schultz in een open brief gezegd. Met de oproep verandert Starbucks het geweer van schouder. Voorheen paste het bedrijf de lokale wetgeving toe, ook in staten waar klanten hun wapen open en bloot mogen dragen.

"Onze winkels stellen zich tot doel elke klant een veilig en comfortabel gevoel te verschaffen, los van de dagelijkse bekommernissen", zegt Schultz. Hij vraagt zijn klanten daarom in de toekomst hun vuurwapens thuis te laten wanneer ze een bezoek brengen aan Starbucks.

Naar eigen zeggen doet hij de oproep omdat het aantal klanten dat de voorbije 6 maanden een vuurwapen bij zich had, sterk is gestegen. Dit leidde tot verwarring en misverstanden bij zowel klanten als personeel. De verschillende schietpartijen die Amerika de voorbije maanden hebben opgeschrikt, hebben naar verluidt niks met de oproep te maken.

In het verleden had Starbucks nooit echt een probleem met vuurwapens. Het bedrijf paste in elke Amerikaanse staat de lokale wetgeving toe, ook in staten die een zogenoemd "open carry"-beleid voeren. Daarbij staat het de bevolking vrij hun wapens open en bloot bij zich te dragen.

"Starbucks Appreciation Day"

Het "open carry"-beleid is lobbygroepen die strijden voor een striktere wapenwetgeving al langer een doorn in het oog. Sinds geruime tijd ijveren ze er bij restauranthouders en andere horecagelegenheden voor wapens in hun zaak te verbieden. Bij Starbucks vingen ze tot nu toe bot.

Integendeel: lobbygroepen die voor vrije wapendracht pleiten, hielden vorige maand zelfs een nationale "Starbucks Appreciation Day" om het bedrijf te bedanken voor het wapenbeleid. Dat was niet naar de zin van Schultz. "Het evenement schilderde Starbucks af als een voorstander van "open carry". Voor alle duidelijkheid: dergelijke evenementen willen we niet in onze winkels."

"Beslissing in het belang van het bedrijf"

Met de open brief verandert Starbucks nu het geweer van schouder. Klanten worden voortaan vriendelijk verzocht hun wapens thuis te laten. Schultz benadrukt echter dat het niet om een verbod gaat. Personeel zal klanten die hun wapen alsnog meenemen, zoals vanouds bedienen.

"Ik denk niet dat deze beslissing ons klanten zal kosten", meent Schultz. "We bevonden ons gewoon in een positie waarbij zowel voor- als tegenstanders van vrije wapendracht ons als strijdtoneel gebruikten. Ik denk dat ik hiermee in het belang van het bedrijf de beste beslissing heb genomen."