Vlaming blijft verslingerd aan zijn auto

Voor de grote meerderheid van de verplaatsingen gebruikt de Vlaming nog steeds de auto. Dat blijkt uit onderzoek naar het verplaatsingsgedrag bij 1.600 Vlamingen. De meeste mensen gebruiken zelden of nooit het openbaar vervoer.

Ondanks alle campagnes voor groener en duurzamer vervoer, blijft de wagen dus veruit het populairste vervoermiddel. Ongeveer 7 op de 10 van alle verplaatsingen gebeurt met de auto. Ook voor de kleine verplaatsingen van 1 tot 3 kilometer wordt in 2 op de 3 gevallen de wagen genomen. Fietsen en stappen is goed voor 25 procent van alle verplaatsingen, het openbaar vervoer haalt maar 6 procent.

Limburgers en West-Vlamingen nemen de wagen voor vier vijfde van de verplaatsingen boven de 5 kilometer. Ze scoren daarmee het slechtst op het vlak van duurzaamheid. Grote steden, zoals Gent en Antwerpen, doen veel beter. Bijna de helft van de verplaatsingen gebeurt er duurzaam, vooral de fiets is er populair.

Wat betreft het woon-werkverkeer staat de auto met stip op nummer één met 73 procent, 11 procent fietst naar het werk, evenveel mensen nemen het openbaar vervoer. Maar dat openbaar vervoer blijft voor veel Vlamingen een grote onbekende. Ruim 70 procent is niet vertrouwd met het stads- en streekvervoer en bijna 87 procent neemt vrijwel nooit de trein.

Of het te voet is, met de fiets, het openbaar vervoer of de wagen, we verplaatsen ons minder, zo blijkt ook. 1 op de 4 Vlamingen verplaatst zich zelfs niet meer dagelijks, 5 jaar geleden was dat maar 1 op de 5. Op de website Mobielvlaanderen.be kunt u alle resultaten van het onderzoek bekijken. Het verplaatsingsonderzoek werd al voor het zevende jaar op rij gevoerd door de Vlaamse overheid.

"Je moet op dezelfde nagel blijven kloppen"

"We blijven massaal de auto nemen, inderdaad", reageert Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) in "De ochtend" op Radio 1. "Daar komt heel moeilijk verandering in, al is er in de grote steden wel beterschap merkbaar. De fiets wordt echt wel populairder in de stedelijke context."

Crevits pleit, zeker in landelijke omgevingen, voor betere trein -en busverbindingen. "Heel veel mensen gebruiken het openbaar vervoer niet omdat ze het niet kennen", zegt ze. De minister ziet heil in een eengemaakt ticket voor trein en bus. Bedrijven wil ze aanzetten om werknemers een mobiliteitsbudget te geven in plaats van een bedrijfswagen.

"Je moet op dezelfde nagel blijven kloppen. En je moet voldoende aanbieden en voldoende promoten", besluit Crevits.