"NMBS verzeilt in dezelfde nachtmerrie als in 2002"

De christelijke spoorvakbond ACV Transcom vindt de nieuwe wending aan de top van de NMBS "onvoorstelbaar". Dat zegt de vakbond in een reactie op het nieuws dat Jo Cornu de nieuwe spoorbaas wordt, nadat Frank Van Massenhove zich had teruggetrokken. De socialistische vakbond vindt het vooral erg dat er niet gekozen is voor een kandidaat op basis van objectieve criteria.

"Dit is intriest voor het bedrijf, het personeel en voor de reizigers", zegt Luc Piens van ACV Transcom. "Het bedrijf verdient beter dan dit."

Piens denkt dat Van Massenhove afziet van de taak "door de moeilijke structuur en door het feit dat die tot stand is gekomen zonder dat Van Massenhove daar inspraak in had".

Nog volgens Piens dreigt de NMBS bij deze "topbenoemingensaga" in dezelfde "nachtmerrie" te verzeilen als in 2002. Toen werd Christian Heinzmann tot CEO van de NMBS aangesteld om enkele dagen later alweer ontslag te nemen. Uiteindelijk was het toen Karel Vinck die de nieuwe CEO werd.

Voor Piens is het onbegrijpelijk dat de vacature na de beslissing van Van Massenhove om zich terug te trekken niet gewoon opnieuw werd opengesteld. "In hoeverre is er nog overeenstemming met de oorspronkelijke profielschets van een persoon met ervaring met sociaal overleg en die goede contacten met het personeel kan onderhouden?"

"Het blijft uiteindelijk een politieke zet"

Ook de socialistische vakbond ACOD Spoor vindt dat de regering een kandidaat had moeten kiezen op basis van objectieve criteria. "Wat er achter de schermen gebeurt bij de politiek, ik begrijp het niet", zegt Jean-Pierre Goossens. "Ik ben dan ook verrast dat men toch blijft zweren bij iemand anders dan de personen die aan de assessment hebben deelgenomen. Er was transparantie beloofd in de benoemingsprocedure, maar het blijft uiteindelijk een politieke zet."

"Als je bekwame mensen hebt die het bedrijf en de materie goed kennen, waarom laat je die dan niet voort werken, voort onderhandelen met de vakbonden en voort een beleid uitstippelen voor de reizigers?", vraagt Goossens zich ten slotte af.