Ryanair belooft klanten beter te behandelen

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair wil af van haar weinig klantvriendelijke imago. Dat heeft topman Michael O'Leary gezegd in een antwoord op kritische vragen van aandeelhouders tijdens de jaarvergadering van het bedrijf. Het is voor het eerst dat O'Leary toegeeft dat de "macho"-reputatie wel eens een probleem zou kunnen vormen.
AP2012

Ryanair staat bekend als een van de goedkoopste Europese prijsvechters. De luchtvaartmaatschappij heeft echter ook de reputatie dat zij klanten om het minste of geringste fors extra in de buidel laat tasten, bijvoorbeeld bij een verkeerd gespelde naam op een ticket of als een koffer een millimeter groter of een gram zwaarder is dan toegestaan.

De Ierse luchtvaartmaatschappij werd deze week door de lezers van het Britse weekblad "Which?" nog verkozen tot "slechtste merk".

O'Leary geeft nu voor het eerst toe dat een klantvriendelijker benadering wellicht zou kunnen lonen. Hij erkende dat Ryanair met zijn strikte naleving van de regels "mensen onnodig pissed kan maken" en "dat moet worden vermeden". Hij beloofde daar het komende jaar werk van te maken.

Concreet zal de website worden aangepast, komt er een nieuw team om klachtenmails te beantwoorden en zullen de bagageregels worden versoepeld. O'Leary beklemtoonde tegelijk dat er bij het management niets wijzigt, hij blijft gewoon op post.