De échte vijand van het spoor – Jos Digneffe

Om kort te zijn. Ik zag het voorbije weekend heel veel gefronste wenkbrauwen toen bleek dat Jo Cornu onverwacht Frank Van Massenhove aan de top van het spoor zal vervangen. Ik had vele spoorvrienden aan de lijn die er niets meer van begrepen. Die grote vraagtekens plaatsten achter de naam 'Jo Cornu'.
opinie
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Uit alles wat ik over Jo Cornu kon lezen blijkt dat hij een zeer bekwaam en zeer succesvol man is geweest en nog steeds is. Hij moet echter opletten dat het prestige dat hij gedurende gans zijn leven, met kennis en keihard werken, heeft opgebouwd niet op het spel zet voor een kort avontuur met één van de mooiste, maar meest wispelturige, vrouwen ter wereld. Hij zal uit zijn pijp moeten komen en zich vooral niet van vijand mogen vergissen. De media maken er nu al een spelletje van om “de confrontatie met de sterke spoorbonden” als een van de grootste uitdagingen te beschrijven. Trap niet in die val.

De vakbonden bij het spoor zijn niet de vijanden van de spoorbaas. Ze zijn zelfs zijn partners als het gaat over de uitbouw van een degelijke openbare dienst voor de burger. Zij doen vaak moeilijk omdat ze constant geconfronteerd worden met politieke beslissingen, getroffen door spoor-onkundigen, die de NMBS geen stap vooruit helpen. Het grootste bewijs van hun onkunde is de onwerkbare structuur waarmee ze de maatschappij ten tweeden male opgezadeld hebben. Cornu zal het echter binnen dat gedrocht moeten doen.

Daarom is één van de grootste uitdaging een raad van bestuur samengesteld te krijgen bestaande uit mensen die iets meer van “den IJzerenweg” kennen dan wat er in de kranten verschijnt. Die er niet louter komen zitten voor hun zitpenning en om de streek waaruit zij afstammen, en dus hun stemmen moeten halen, te bevoordelen.

Citroen is uitgeperst

Als burgerlijk ingenieur weet Cornu allicht dat een mooi en stevig huis begint bij een degelijk plan. Hij moet dus snel, héél snel, samenzitten met zijn collega Lallemand van Infrabel om samen een multifunctionele tweewoonst te ontwerpen en er voor eens en voor altijd uit te komen wie de leiding over de te organiseren treindiensten gaat waarnemen en met absoluut gezag in alle betrokken gebieden kan en moet ingrijpen bij abnormale omstandigheden.

Ik hoop ook dat Jo Cornu niet zo eentje is die elke besparing die er moet gebeuren afwimpelt op het basispersoneel. Hij kan het natuurlijk altijd proberen maar mag vooral niet vergeten dat het rendement van de spoormannen de laatste tien jaar met 45% is toegenomen. De citroen is uitgeperst. Misschien hangen er hoog in de boom nog een paar dikke citroenen met wat sap op overschot. Waarschijnlijk wel.

De juiste vijand

De mensen op de werkvloer zitten op hun tandvlees terwijl ze het waterhoofd de laatste jaren alleen maar zagen aanzwellen.
Consultants liepen mekaar voor de voeten. De lijsten met topbenoemingen zijn, sinds de drie bedrijven in 2004 het levenslicht zagen, uitgegroeid tot meer dan honderd bladzijden tellende syllabussen.

Het is onbegrijpelijk wie er om welke reden soms bevorderd wordt bij de NMBS groep. Ik ken er in elk geval die zwaar ondergewaardeerd worden en anderen waarvan niemand begrijpt dat ze weer bevorderen omdat ze net daarvoor weer een andere dienst in het honderd gestuurd en om zeep geholpen hadden. Op de werkvloer, ver verwijderd van al die weelde, is het intussen roeien tegen de stroom in. In de meeste uitvoerende diensten is twee weken onafgebroken verlof krijgen bijna een luxe geworden. Hoe kan het dat bepaalde tekorten in de personeelskaders een blijvend karakter hebben?

Onze treinbegeleiders worden bijna dagelijks geconfronteerd met zeer agressieve reizigers die waar ze opstapten weer eens geen kaartje konden kopen en vervolgens weigeren om een extra taks te betalen als ze zich een ticket op de trein moeten aanschaffen. Anderen worden ‘s avonds op de trein overvallen omdat ze, wegens de sluiting van stations en loketten, veel geld bij zich dragen afkomstig van verkoop op de treinen. Er zijn nog tientallen voorbeelden van “basisproblemen” die nooit het nieuws halen maar wel mee aan de oorzaak liggen van het belabberd figuur dat de NMBS momenteel slaat.

Maar ik hou me in want ik wil Jo Cornu niet ontmoedigen. Ik wens hem integendeel veel succes en hoop dat hij straks wel een staande ovatie krijgt in de plaats van het gemor dat nu op de achterbanken te horen is. Maar dan mag hij zich – in het belang van de reizigers - niet vergissen van vijand.

(De auteur was voorzitter ACOD-spoor Hij schrijft in eigen naam. Dit is geen vakbondsstandpunt.)
 

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.