Fyra-constructeur schrijft open brief aan alle treinreizigers

AnsaldoBreda heeft een paginagrote open brief laten drukken in verschillende Nederlandse kranten. De constructeur van de falende Fyra benadrukt in de brief dat de Fyra de beste oplossing is voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel.

De Italiaanse treinbouwer zegt in de open brief dat de Fyra alsnog een succes kan worden. De technische mankementen aan de hogesnelheidstrein worden opnieuw volledig op de weersomstandigheden afgeschoven. AnsaldoBreda heeft naar eigen zeggen alle aanpassingen doorgevoerd die nodig zijn om te rijden in extreem winterweer, "ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS".

Onlangs presenteerde de treinconstructeur de aanpaste versie van de Fyra. De toestellen zijn nu voorzien van sneeuwschuivers en de NS en NMBS lieten weten niet onder de indruk te zijn van die aanpassingen. Toch benadrukt AnsaldoBreda in de open brief dat de Fyra "de beste oplossing is voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel".

De open brief volgt amper een dag nadat de Nederlandse Spoorwegen hebben laten weten dat ze de kosten van het Fyra-debacle willen verhalen op Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda. De NS vreest immers dat de treinconstructeur zelf de geëiste schadeclaims niet kan ophoesten.

Letterlijk: de open brief

Geachte treinreizigers,

Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is voor u helaas nog steeds niet mogelijk. En dat terwijl onze treinen in Italië al vele jaren met snelheden van 300 kilometer per uur rijden.

Hoe kan dat? AnsaldoBreda, waarvan ik de eer heb CEO te zijn, is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor dit ongemak. Dat is inmiddels duidelijk geworden. Ik verzeker u dat het mogelijk is binnen korte tijd de Fyra in dienst te nemen. Dus inclusief de aanpassingen die nodig zijn om de treinen ook in extreem slecht winterweer (zoals in januari van dit jaar) te laten rijden, ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS.

Om dat te bereiken is het dringend noodzakelijk dat de NS weer met ons gaat samenwerken. Als dat gebeurt, kunnen we over een half jaar voldoende treinen inzetten om de dienstregeling te starten.

Op 16 september heeft AnsaldoBreda de Fyra inclusief aanpassingen gepresenteerd. Deze trein is de beste oplossing voor u als reiziger en voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel.

Wij kunnen deze treinverbinding mogelijk maken tot volle tevredenheid van de Nederlandse en Belgische reiziger. Net zoals we dat voor onze Italiaanse reizigers doen met onze snelle Frecciarossa treinen.

Met vriendelijke groet,
Maurizio Manfellotto
Voorzitter Raad van Bestuur AnsaldoBreda