"De fotografie als kunstvorm is hot"

Fotografie als kunstvorm is hot. Dat was volkomen helder gisteravond bij de hippe Westergasfabriek in Amsterdam. Rondom het oude fabriekspand waar de fotokunst beurs plaats vond, was een heel dorp gebouwd. Bars, een fotoboekenmarkt, events, lezingen, filmvoorstellingen en veel gezelligs waar de strak in het pak of in the little black dress zittende kunstscène van de Lage Landen zich te goed deed aan heel veel onbekend talent, of onbekend werk van BF’en, Bekende Fotografen.

De fotokunstbeurs ‘Unseen focust dus op het onbekende, het jonge, de verborgen schatten in de fotografie. Het evenement is nog maar aan zijn tweede editie toe, maar slaagde er al in om zich behoorlijk op de kaart te zetten. Er zijn 50 galerijen die samen 165 fotografen vertegenwoordigen, en onbekender werk meebrachten van onder anderen grote namen als Michael Wolf, Viviane Sassen, Pieter Hugo, Rinko Kawuchi en Erwin Olaf.

Dit jaar heeft zelfs de beroemde galerij Aperture er een stand. Unseen biedt op die manier een Nederlands antwoord op de jaarlijkse wereldbekende fotobeurs in Parijs, Paris Photo. Maar dan - intelligent gezien - met een eigen focus.

Je kan er uren lopen, boeken kijken en kopen, je portret laten maken en zo mee in een tentoonstelling hangen, of je eerste stappen naar een eigen collectie zetten: The Unseen Collection heeft een aantal werken onder de 1.000 euro geselecteerd om je hierbij te assisteren. En zo een beetje assistentie kan geen kwaad.

Kunstbeurzen zijn geen tentoonstellingen, inhoudelijke of visuele leiddraden zijn ver te zoeken. Ze willen vooral verzamelaars aanspreken, kopers, en dan natuurlijk nog meer kopers. En dus stallen ze bij voorkeur uit wat goed verkoopt, of trendy is. Dat is bij Paris Photo zo, en hier niet anders. Natuurlijk ruikt dat, of liever, IS dat commercie. Maar daarom is het niet oninteressant.

Zo kan je bijvoorbeeld trends onderscheiden in de Angelsacksische wereld, die duidelijk verschillen van de Parijse liefde voor poëtische beelden. New York is nog iets anders, en Moskou is al helemaal een andere planeet.

Zo kan je ook zien, dat wereldwijd de disciplines door elkaar lopen: schilders fotograferen, fotografen worden tactiel, vormgevers gebruiken de fotografie, en allemaal maken ze collages, zoals die levensgrote van Martin Hyers en William Mebane.

Insert collage

Het is nog maar de vraag of we aan de hand van deze beurs van een trend kunnen spreken, maar het valt op. De Londense galerijen tonen het meest animatieachtige werk, met veel kleur en design.
Maar daarnaast sta je toch ook genoeg stil bij de Fotografie in zijn beste doen.

Een echte print van een Pieter Hugo portret kan niet anders dan je beroeren. De Japanse handcrafted fotoboeken op prachtige papiersoorten, bewijzen dat kunst ook tactiel is, en letterlijk uniek. De opbouw van een beeld als Oracle Night van Reinier Gerritsen blaast je van je sokken, de poëzie in het noordelijke landschap van de Deense Stine Kruse Jensen doet je in elfen geloven. Dat lukt niet met een smartphone.


Gisteren ( donderdag 26/9) opende de tweede editie van Unseen, de beurs loopt nog morgen van 12 tot 20 uur en zondag van 12 tot 17.00 uur, aan de Westergasfabriek in Amsterdam.